LLEI 19/2017, de 20 de desembre, de la Generalitat, de renda valenciana d'inclusió. [2017/11918]
(DOGV núm. 8196 de 22.12.2017) Ref. Base de dades 011439/2017
-
Anàlisi jurídica
-
Anàlisi documental
Origen de disposició: Presidència de la Generalitat Grup temàtic: Legislació Matèries: Benestar social Assistència social Accessibilitat Descriptors: Temàtics: benestar social, distribució de la renda, garantia de la renda , monografies
LLEI 19/2017, de 20 de desembre, de la Generalitat, de renda valenciana d'inclusió, [2017/11918]
Sia notori i manifest a tots els ciutadans i totes les ciutadanes que les Corts han aprovat i jo, dacord amb el que estableixen la Constitució i lEstatut dAutonomia, en nom del rei, promulgue la llei següent:
PREÀMBUL
I
Larticle 25 de la Declaració universal de drets humans i els diversos instruments del seu desplegament reconeixen a tota persona el dret a un nivell de vida adequat que assegure, a ella i a la seua família, la salut i el benestar i, especialment, lalimentació, el vestit, lhabitatge, lassistència mèdica i els serveis socials necessaris. En termes semblants es pronuncia larticle 11 del Pacte internacional dels drets econòmics, socials i culturals. Aquest dret a un nivell de vida adequat és el fonament de la protecció social en casos de vulnerabilitat o exclusió social o en risc destar-ho i, en conseqüència, comporta la responsabilitat dels poders públics davant les persones que per circumstàncies diverses es troben en aquestes situacions.
Lestratègia europea per a la protecció i la inclusió social (Estratègia europea 2020) proposa un enfocament global de la promoció de la integració de les persones més desfavorides a través del desenvolupament duna estratègia integrada formada per tres pilars: uns mercats laborals que afavorisquen la inserció, un complement de recursos adequat i laccés a serveis de qualitat.
Cal ressaltar igualment que mitjançant la Resolució 70/1, de 25 de setembre de 2015, de lAssemblea General de Nacions Unides, per la qual saprova lAgenda 2030 per al desenvolupament sostenible, es fixa, entre altres objectius i metes, reduir la desigualtat dins dels països i entre els països, i en particular, que des de 2015 fins a 2030 sha daconseguir progressivament, i mantenir el creixement dels ingressos del 40 % més pobre de la població a una taxa superior a la mitjana nacional de cada país, i que sha de potenciar i promoure la inclusió social, econòmica i política de totes les persones, independentment de la seua edat, sexe, discapacitat, raça, ètnia, origen, religió o situació econòmica o cap altra condició.
Daltra banda, la Carta dels drets fonamentals de la Unió Europea, de 7 de desembre de 2000, amb la finalitat de combatre lexclusió social i la pobresa, proclama el reconeixement del dret a «una ajuda social i a una ajuda a lhabitatge per a garantir una existència digna a tots aquells que no disposen de recursos suficients».
Les situacions de necessitat de les persones exigeixen dels poders públics una resposta immediata i adequada, dacord amb els principis rectors de la política social i econòmica reconeguts en el títol
I de la Constitució espanyola. Així, aquests poders públics han de desenvolupar una acció eficaç de prevenció, tutela i intervenció a favor del benestar social de tota la població, i fomentar amb això el desenvolupament comunitari, la cohesió social, la justícia distributiva, la igualtat doportunitats i una major qualitat de vida de la ciutadania.
II
En làmbit autonòmic, lEstatut dautonomia estableix, en larticle 15, que «amb la finalitat de combatre la pobresa i facilitar la inserció social, la Generalitat garanteix el dret dels ciutadans valencians en estat de necessitat a la solidaritat i a una renda de ciutadania en els termes previstos en la llei».
Amb laplicació de larticle 15 de lEstatut dautonomia es va aprovar la Llei 9/2007, de 12 de març, de la Generalitat, de renda garantida de ciutadania de la Comunitat Valenciana i, posteriorment, el reglament que la desplega, mitjançant el Decret 93/2008, de 4 de juliol, del Consell. No obstant això, el transcurs dels anys i les noves realitats socials que han emergit han constatat que el sistema que es va engegar amb laprovació de les dues normes ja no es correspon amb les característiques i necessitats de la societat valenciana actual.
Així mateix, larticle 17 de la Llei 4/2012, de 15 doctubre, per la qual saprova la Carta de drets socials de la Comunitat Valenciana, estableix que «la Generalitat garanteix el dret de la ciutadania a una renda mínima, en els termes previstos en la llei», i aquesta es configura com «una prestació econòmica de caràcter universal, que permet afavorir la inserció sociolaboral de les persones que manquen de recursos suficients per a mantenir un adequat benestar personal i familiar, atenent principis digualtat, solidaritat, subsidiarietat i complementarietat». Aquesta renda «serà gestionada per la xarxa pública de serveis socials, i la seua prestació queda vinculada al compromís de les persones destinatàries de promoure de manera activa la seua inserció sociolaboral».
III
La població empobrida o que es troba en risc de pobresa pateix les conseqüències de veure abatudes les seues condicions materials de vida i experimenta com desapareix la possibilitat daspirar a ser homes i dones lliures, en la mesura que no poden accedir al ple exercici dels seus drets de ciutadania. No es tracta simplement duna qüestió de desigualtat social, es tracta de la llibertat de la majoria: qui no té lexistència material garantida no pot ser lliure.
La nova pobresa, colpejada per lexclusió del mercat de treball, la precarietat laboral, lesgotament o manca daccés a altres prestacions, laugment de la desigualtat, així com les conseqüències problemàtiques que es produeixen per la manca dingressos bàsics, necessita un nou model de renda que afavorisca la inclusió social i laboral de les persones vulnerables en risc dexclusió, ja que lactual renda garantida de ciutadania està superada per la realitat econòmica i tècnica dintervenció social.
Els estudis disponibles sobre la pobresa i lexclusió social, i lexperiència del sistema públic de serveis socials, dels agents socials més representatius i de les organitzacions no governamentals implicades en la lluita contra lexclusió social, posen de manifest una dimensió de la població en situació de pobresa greu i severa superior a la que lhabitualment és beneficiària dels programes i prestacions vigents.
A la Comunitat Valenciana ens trobem davant duna situació dalarma social, caracteritzada per, entre altres, els indicadors següents: elevada taxa de desocupació amb especial incidència en els menors de 25 anys; reducció gradual dels salaris mitjans; reducció de les rendes per unitats de consum que afecta tota la població; alt percentatge de treballadors i treballadores amb ingressos inferiors al salari mínim interprofessional, amb més incidència en les dones; descens acusat de les taxes de cobertura de les prestacions per desocupació; increment dels percentatges de risc de pobresa, que és molt més acusada extensa i intensa en les dones; increment del nombre de pensions no contributives en el període 2008-2015, amb imports mensuals mitjans en el límit de la pobresa severa; un gran nombre de pensions la quantia de les quals no arriba al llindar de pobresa relativa i severa; increment de la taxa de pobresa severa, que afecta actualment unes 400.000 persones; una taxa de privació material severa que afecta més de 330.000 valencianes i valencians, o una taxa de risc de pobresa i exclusió social per a 2015 del 27,6 % del total de la població i que arriba al 32,6 % en el cas de menors. És a dir, que al voltant de 1.370.000 persones es troben en situació de pobresa o en risc de pobresa i exclusió social.
IV
Laugment del nombre i lheterogeneïtat de les situacions de risc i empobriment, que afecten en lactualitat sectors cada vegada més amplis de la societat de la Comunitat Valenciana, obliga a donar resposta a realitats diferents, de manera que no és suficient vincular el dret exclusivament a situacions dexclusió, sinó també a persones i famílies empobrides que no es troben necessàriament en aquesta situació dexclusió social, però sí en risc de patir-la a causa del minvament dels seus ingressos. Situacions que, a més, no solament responen a motius estrictament socials, sinó també a la gradual precarització que experimenta el mercat laboral contractes i salaris, amb greu incidència en els perfils laborals menys qualificats i de les persones joves.
Les polítiques socials han de fer front a situacions de risc i processos dempobriment que afecten sectors cada vegada més amplis de la societat valenciana, en els quals la pobresa o manca de rendes no van necessàriament unides a situacions dexclusió.
V
En tot aquest marc, és més necessari concretar laccés a un nou dret bàsic, subjectiu i de ciutadania que garantisca alhora una quantia econòmica mínima, juntament amb la posada en marxa de serveis tecnològics, tècnics i professionals que facen possible el dret a la inclusió social mitjançant lacompanyament a les persones que ho necessiten i la prevenció de la situació de risc dexclusió social per manca de mitjans econòmics suficients que garantisquen una qualitat de vida.
El projecte normatiu que ens ocupa té per objecte laprovació duna nova regulació amb rang de llei, que pretén donar resposta de manera eficaç a la necessitat daquestes noves realitats socials, construint un nou paradigma en la configuració del dret reconegut en larticle 15 de lEstatut dautonomia de la Comunitat Valenciana abans mencionat, tant des del punt de vista material com del formal. Així com desenvolupar el dret fonamental dels valencians i valencianes als recursos i prestacions suficients per a viure de manera concorde amb la dignitat humana, i lestabliment pel Consell dels mitjans oportuns de prevenció i lluita contra lexclusió social en làmbit territorial i competencial, atenent el cabal i els criteris comuns de la Unió Europea, complementant, si escau, el desenvolupament del sistema de protecció social establit a Espanya.
La Llei de renda valenciana dinclusió pretén oferir una resposta digna i de justícia social, dacord amb el principi deficiència i proporcionalitat, engegant una nova política autonòmica dirigida a superar les deficiències en matèria de lluita contra lexclusió social, mitjançant lestabliment dun sistema de garantia dingressos mínims, dirigit a superar les situacions de pobresa greu i severa, sobre la base de la unitat econòmica de convivència, com a prestació diferencial, complementària i subsidiària daltres ingressos. Per a això és imprescindible comptar amb la implicació i col·laboració de la resta de sistemes de protecció social, fomentant la participació, en els processos dinclusió social i laboral com a agents col·laboradors, de les entitats socials sense ànim de lucre.
La llei defineix, per primera vegada, la promoció de la inclusió social com una prestació bàsica dels serveis socials dentitats locals i se la dota de mitjans professionals, programes i prestacions econòmiques, la qual cosa permetrà estendre i consolidar el sistema públic de serveis socials al conjunt de la Comunitat Valenciana.
Daquesta manera, la llei aposta pel municipalisme, reconeixent com a actors principals en la inclusió social els municipis. Si bé les causes de les situacions dexclusió social poden ser extraterritorials, el seu abordatge ha de ser territorial, des de la màxima proximitat. Per a això es garanteix la coordinació entre els departaments del Consell amb competències en matèries de làmbit de la llei i les diferents administracions públiques.
En efecte, la llei pretén impulsar el canvi i la transformació social a través de lapoderament personal, utilitzant com a metodologia dintervenció lacció comunitària i com a instruments, el diagnòstic social i els programes personalitzats dinclusió social.
Daquesta manera, la renda valenciana dinclusió que es regula en la llei recolza en tres eixos fonamentals: el reconeixement del dret subjectiu duna prestació econòmica per a cobrir necessitats bàsiques a la unitat de convivència que no té els recursos suficients per a la cobertura daquestes, el dret subjectiu de la inclusió social daquestes persones i la configuració de nous processos administratius, a través de ladministració electrònica i les TIC, de manera que es garantisca així el principi de transparència alhora que es convertisquen en més racionals, àgils i eficaços, ja que faciliten lexercici efectiu dels dos drets.
En definitiva, aquesta llei, elaborada amb la participació de la ciutadania, les entitats socials, els agents socials i les administracions públiques, és una resposta a la realitat social dacord amb els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència que han de presidir lactuació de les administracions públiques.
VI
Aquesta llei disposa en la seua estructura i contingut del títol preliminar, que conté les previsions generals de la norma, com el seu objecte i la definició de les situacions dexclusió social protegides i de les persones titulars, beneficiàries i destinatàries de la renda valenciana dinclusió, juntament amb el nou reconeixement del dret a la inclusió social, que es configura com el dret a rebre els suports i lacompanyament personalitzat orientat a la inclusió plena i efectiva en la societat.
Per la seua banda, el títol I estableix el règim jurídic de la renda valenciana dinclusió, incloent-hi la seua conceptualització, les seues característiques, les modalitats que admet, els requisits daccés, les incompatibilitats, limport de la renda valenciana dinclusió en cadascuna de les seues modalitats, les regles per al càlcul de la prestació que corresponga en cada cas i els complements a aquesta renda, entre altres aspectes.
En aquest sentit, destaca com a novetat, davant de lanterior règim jurídic establit per lesmentada Llei 9/2007, de 12 de març, el desdoblament de la renda valenciana dinclusió en dues grans modalitats, en funció del caràcter complementari o no de la prestació respecte daltres ingressos procedents del treball o daltres prestacions. Així, duna banda es regula la renda complementària dingressos i, duna altra, la renda de garantia.
El títol II està dedicat a la regulació dels instruments dinclusió social i inserció laboral, incloent-hi els acords, els programes personalitzats i els itineraris dinclusió social, així com els itineraris dinserció laboral. Aquests instruments es configuren com un dret per a aconseguir la inclusió educativa, social, econòmica o laboral i sanitària impulsant la coordinació formal entre els serveis socials dentitats locals, els serveis públics docupació i formació així com els serveis i les prestacions de la resta de sistemes de protecció social de competència autonòmica.
Es concreta també el paper que tindran els equips tècnics dels serveis socials dentitats locals i sopta per un model dintervenció integral que aborde la situació de les persones des de tots els seus aspectes. Les persones que accedisquen als serveis socials dentitats locals comptaran amb un o una professional de referència, que serà un treballador o treballadora social, dacord amb el vigent Catàleg de referència de serveis socials, publicat pel Ministeri de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat, mitjançant la Resolució de 23 dabril de 2013, de la Secretaria dEstat de Serveis Socials i Igualtat, per la qual es publica lAcord del Consell Territorial de Serveis Socials i del Sistema per a lAutonomia i Atenció a la Dependència en el BOE de 16 de maig de 2013.
En el títol III sestableix com a novetat leliminació de la distinció entre entitats municipals col·laboradores i no col·laboradores i saposta a favor de la municipalització en la instrucció, tramitació i seguiment de la renda de garantia, en les seues dues modalitats. Queden assignades les competències de resolució i pagament de la prestació que corresponga a la Generalitat, a través de les direccions territorials de la conselleria amb competències en matèria de renda valenciana dinclusió. Aquestes direccions territorials seran, així mateix, les competents per a la instrucció i resolució de les sol·licituds de prestació de la renda complementària dingressos. Finalment, cal destacar que el termini de resolució sestableix en quatre mesos i sestableix, a més, el caràcter estimatori del silenci administratiu.
El títol IV conté les regles relatives al règim de finançament, a través dels corresponents crèdits pressupostaris destinats a satisfer el pagament de les prestacions econòmiques que es regulen en aquesta llei, que tindran el caràcter dampliables, i amb la possibilitat daportacions econòmiques que puguen efectuar sobre aquest tema les diputacions provincials a través dels convenis corresponents, en el marc de les relacions de col·laboració i cooperació entre administracions públiques.
El títol V estableix el règim competencial i organitzatiu, la distribució de competències i datribucions, en diferents graus de responsabilitat, entre la Generalitat, les entitats municipals i les diputacions provincials, a través dels instruments de cooperació, coordinació i participació que shi regulen.
El títol VI regula la planificació, la coordinació, la qualitat i lavaluació de les polítiques del Consell en diferents àmbits sectorials, amb incidència directa en la lluita contra la pobresa i lexclusió social, com són làmbit educatiu, locupació, lhabitatge, la salut, la formació i els serveis socials, incloent-hi normes per a la millora de la qualitat, lavaluació i el seguiment de la renda.
Finalment, es recullen les disposicions addicionals, transitòries, derogatòria i finals, incloent-hi el calendari dimplantació progressiva de la llei.
TÍTOL PRELIMINAR
DISPOSICIONS GENERALS
Article 1. Objecte
1. Aquesta llei té per objecte establir, en el marc del sistema públic de serveis socials de la Comunitat Valenciana, el règim jurídic de la renda valenciana dinclusió, definida en larticle 7, de manera que es garantisca amb això el dret subjectiu a una prestació econòmica per a cobrir necessitats bàsiques a la unitat de convivència que no tinga els recursos econòmics suficients per a la cobertura daquestes.
2. És també objecte daquesta llei la regulació dels instruments i les actuacions orientades tant a prevenir el risc dexclusió social com a mitigar les situacions dexclusió social i laboral. Aquests instruments i actuacions seran considerats com un dret subjectiu per a la inclusió social daquestes persones.
Article 2. Del dret a la inclusió social
1. A lefecte daquesta llei, el dret a la inclusió social es defineix com el dret a rebre els suports i lacompanyament personalitzat orientat a la inclusió plena i efectiva en la societat, en totes les seues dimensions (econòmica, social, laboral, sanitària, educativa, habitacional, cultural
) que garantisca un nivell de vida i benestar adequats.
2. Seran titulars daquest dret totes les persones amb residència a la Comunitat Valenciana que es troben en situació dexclusió social o de risc dexclusió social i complisquen els requisits establits en larticle 12 daquesta llei.
Article 3. De les situacions dexclusió i vulnerabilitat social
1. Sentén per situacions dexclusió social, als efectes daquesta llei, aquelles situacions en les quals les persones no tenen els recursos necessaris per a cobrir les seues necessitats bàsiques, per a lexercici dels seus drets socials, amb limitacions en la seua participació social, i es troben en un estat de dificultat personal o social per a la seua inclusió social i, si escau, inserció laboral.
2. Es defineix la condició de vulnerabilitat social com una situació de risc, de dificultat que inhabilita i invalida, de manera immediata o en el futur, les persones o els grups afectats, en la satisfacció de la seua subsistència i de qualitat de vida.
3. Reglamentàriament, sestabliran els criteris i els indicadors per tal davaluar aquestes situacions.
Article 4. Persones titulars, beneficiàries i destinatàries de la renda valenciana dinclusió
1. A lefecte daquesta llei, les persones destinatàries de la renda valenciana dinclusió seran tant la persona titular com les persones beneficiàries que componen la unitat de convivència definida en larticle següent, i són:
a) Titular, la persona a favor de la qual es concedeix la renda valenciana dinclusió i que és la perceptora material daquesta, així com, si és el cas, a nom de la qual sestableix el corresponent instrument dinclusió social i, si és el cas, inserció laboral.
b) Beneficiàries i beneficiaris, la persona o persones que conviuen amb la persona titular com a membres de la unitat de convivència, segons es defineix en larticle 5 daquesta llei.
c) Destinatàries i destinataris, la persona titular i la persona o persones beneficiàries a què es refereixen els apartats anteriors.
2. Amb caràcter excepcional, i sempre que es justifique expressament en linforme social que a aquest efecte elaboren els i les treballadores socials dels serveis socials dentitats locals, podran ser persones destinatàries de la renda valenciana dinclusió aquelles persones en les quals, encara que no complisquen tots els requisits establits, concórreguen circumstàncies extraordinàries que les facen ser considerades en situació despecial vulnerabilitat, dacord amb el que sestablisca reglamentàriament.
Article 5. Unitat de convivència
1. A lefecte daquesta llei, sentendrà com a unitat de convivència la formada per la persona titular de la renda amb caràcter individual, així com la formada per aquesta i altres persones que convisquen amb ella en un mateix habitatge o allotjament en virtut de vincles matrimonials o duna relació permanent anàloga a la conjugal, o filiació, siga quina siga la seua naturalesa, incloent-hi la tutela ordinària, de parentiu per consanguinitat fins al segon grau, o per afinitat fins al primer grau, o per una relació dacolliment familiar, o de delegació de guarda amb finalitats dadopció. També podran formar part de la unitat de convivència les persones menors dedat que es troben sota la guarda de fet de la persona titular de forma temporal i en les condicions que es determine reglamentàriament.
2. Sense perjudici del que estableix lapartat anterior, i dacord amb els requisits que sestablisquen reglamentàriament, podran ser destinatàries de la renda valenciana dinclusió aquelles unitats de convivència que compartisquen habitatge o allotjament amb altres unitats de convivència entre les quals no hi haja cap vincle dels esmentats en lapartat anterior, sempre que es justifique en linforme social dels serveis socials dentitats locals que aquestes unitats de convivència cohabiten de manera independent i autònoma.
3. Amb caràcter excepcional, dacord amb els requisits i les condicions que sestablisquen reglamentàriament, i sempre que sacredite aquesta qüestió mitjançant linforme social que es realitzarà atenent la gravetat de la situació, podran tenir la consideració dunitat de convivència independent, per un període màxim de 24 mesos, les persones que hagen establit, de forma sobrevinguda, el seu domicili en el mateix habitatge o allotjament amb una altra unitat de convivència, de manera independent i autònoma, sense perjudici del vincle que puguen mantenir amb aquelles, i es tracte de:
a) Persones que siguen víctimes dexplotació sexual o tràfic de persones, de violència de gènere o intrafamiliar.
b) Persones que hagen abandonat el seu domicili habitual, juntament amb els seus descendents, si és el cas, com a conseqüència duna ruptura matrimonial per separació o divorci, o com a conseqüència de labsència de recursos econòmics suficients per a sufragar les despeses dallotjament, o per alguna altra situació extrema que així ho determine.
c) Persones o unitats de convivència que hagen patit un procés de desnonament del seu habitatge habitual i no siguen titulars del dret de propietat o dús dun altre immoble.
d) Persones entre 16 i 24 anys amb menors dedat a càrrec seu.
e) Persones entre 18 i 24 anys que hagen estat subjectes al sistema de protecció de menors o al sistema judicial de reeducació en algun període dels tres anys anteriors a la majoria dedat.
f) Persones entre 16 i 18 anys que participen en programes per a la preparació de la vida independent com a complement a una mesura de protecció jurídica de la persona menor dedat, dacord amb larticle 22 bis de la Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, de mesures de protecció jurídica del menor, de modificació parcial del Codi civil i de la Llei denjudiciament civil.
g) Persones menors de 25 anys amb pensió dorfenesa.
4. En cap cas es podrà formar part de dues unitats de convivència amb caràcter simultani, excepte les persones menors dedat en règim legal de guarda i custòdia compartida, dacord amb el que sestablisca reglamentàriament.
Article 6. Habitatge o allotjament
1. Es considera habitatge o allotjament el marc físic de residència permanent i independent on resideixen la persona o persones que componen la unitat de convivència.
2. Sassimilen a habitatge o allotjament aquells espais físics de residència col·lectiva utilitzats de manera independent per les unitats de convivència, dacord amb els requisits que es determinen reglamentàriament.
TÍTOL I
LA RENDA VALENCIANA DINCLUSIÓ
Article 7. Concepte de renda valenciana dinclusió
La renda valenciana dinclusió és un dret subjectiu que es concreta a través duna prestació econòmica i/o un procés dinclusió social dirigida a cobrir les necessitats bàsiques que garantisquen la qualitat de vida i combaten lexclusió i la vulnerabilitat social, que podrà estar vinculada als instruments i les actuacions de suport regulats en aquesta llei, i facilite laccés a leducació, la sanitat, lhabitatge, lesport, la cultura, i als serveis docupació i formació en igualtat doportunitats.
Article 8. Característiques
La renda valenciana dinclusió presenta, amb caràcter general, les característiques següents:
a) És complementària respecte dels recursos econòmics de què dispose la persona titular i els membres integrants de la unitat de convivència, si escau, fins a limport màxim que corresponga percebre en concepte de renda valenciana dinclusió.
b) És intransferible, per la qual cosa no podrà oferir-se en garantia dobligacions, ni ser objecte de cessió total o parcial, ni de compensació o descompte, excepte per al reintegrament de les prestacions percebudes indegudament, ni podrà ser objecte de retenció o embargament, de conformitat amb el que estableixen el Codi civil, la Llei denjudiciament civil i altres normes de lordre civil.
c) Es configura com una prestació econòmica no condicionada a lobligació de participar en activitats dinclusió social o inserció laboral.
d) És una prestació periòdica i de durada indefinida, sempre que es mantinguen en el temps els requisits i les condicions que van originar el dret a la seua percepció i que permeten la seua renovació.
e) És incompatible amb la renúncia o la falta de sol·licitud de les prestacions econòmiques públiques a les quals tinguen dret les persones destinatàries, des de qualsevol dels sistemes de rendes.
Article 9. Modalitats de la renda valenciana dinclusió
1. La renda valenciana dinclusió es constitueix en les següents modalitats de prestacions econòmiques, en funció de la situació de vulnerabilitat econòmica, social o laboral de la persona i la seua unitat de convivència:
a) Renda complementària dingressos, que comprèn les modalitats següents:
1. Renda complementària dingressos del treball.
2. Renda complementària dingressos per prestacions.
b) Renda de garantia, que comprèn les modalitats següents:
1. Renda de garantia dingressos mínims.
2. Renda de garantia dinclusió social.
Article 10. Renda complementària dingressos
La renda complementària dingressos comprèn les modalitats de renda complementària dingressos procedents del treball i la de renda complementària dingressos procedents de prestacions.
a) La renda complementària dingressos del treball és la prestació periòdica, de naturalesa econòmica, dirigida a complementar el nivell dingressos de la unitat de convivència que, fins i tot disposant dingressos procedents del treball, té un nivell mensual de recursos econòmics que són insuficients per a atendre les despeses associades a les necessitats bàsiques per al manteniment duna vida digna i que no arriben a limport que es determina per a aquesta modalitat de renda.
b) La renda complementària dingressos per prestacions és la prestació periòdica, de naturalesa econòmica, dirigida a complementar el nivell dingressos de la unitat de convivència que, fins i tot disposant dingressos procedents de certes pensions o prestacions socials que no siguen incompatibles, té un nivell mensual de recursos econòmics que són insuficients per a fer front a les despeses associades al manteniment duna vida digna i que no arriben a limport per a aquesta modalitat de renda.
Reglamentàriament sestabliran les prestacions que seran susceptibles de ser complementades amb la renda valenciana dinclusió, així com els seus requisits i condicions de compatibilitat.
Article 11. Renda de garantia
1. La renda de garantia comprèn les modalitats de renda de garantia dingressos mínims i la de renda de garantia dinclusió social.
a) La renda de garantia dingressos mínims és la prestació periòdica, de naturalesa econòmica, dirigida a les unitats de convivència en situació dexclusió social o de risc dexclusió social el nivell de recursos econòmics de les quals no arribe a limport corresponent de la renda de garantia dingressos mínims i siga insuficient per a atendre les despeses associades a les necessitats bàsiques de la vida diària. En tot cas, la persona titular de la prestació adquirirà el compromís dafavorir laccés als drets socials bàsics a les persones destinatàries que formen part de la unitat de convivència garantint laccés a programes personalitzats dinclusió en el cas que les persones beneficiàries tinguen xiquets o xiquetes a càrrec tenint en compte linterès superior del menor i adaptant-se a les necessitats dels col·lectius més vulnerables.
b) La renda de garantia dinclusió social és la prestació periòdica, de naturalesa econòmica, dirigida a garantir el dret a la inclusió a les unitats de convivència en situació dexclusió social o de risc dexclusió social el nivell de recursos econòmics de les quals no arribe a limport de la renda de garantia dinclusió social i siga insuficient per a atendre les despeses associades a les necessitats bàsiques de la vida diària i en la qual la persona titular o la persona o persones beneficiàries subscriguen voluntàriament lacord dinclusió social regulat en larticle 18 daquesta llei i el seu desplegament reglamentari.
2. La renda de garantia té caràcter subsidiari de les prestacions econòmiques vigents i previstes en la resta de sistemes de protecció social, tant estatals com autonòmics, a les quals puguen tenir dret les persones destinatàries, i es constitueix com lúltim recurs de protecció social al qual poder accedir.
3. Reglamentàriament sestabliran els casos en què, excepcionalment, i per prescripció del treballador o treballadora social dels serveis socials dentitats locals, es podrà prescindir de la subscripció de lacord per al compliment del programa personalitzat dinclusió, sense perjudici del seguiment corresponent per part de lequip tècnic dels serveis socials dentitats locals, dacord amb els requisits que es desplegaran reglamentàriament.
Article 12. Requisits daccés
1. Amb caràcter general, tindran dret a la renda valenciana dinclusió, sense perjudici del que estableix lapartat 2 de larticle 4, les persones que complisquen els requisits següents:
a) Estar empadronades o tenir la residència efectiva durant una suma mínima de 12 mesos, de manera continuada, en qualsevol municipi o municipis de la Comunitat Valenciana, immediatament anteriors a la data de sol·licitud.
També compleix aquest requisit la persona que hi haja estat empadronada o hi haja tingut la residència efectiva un total de 5 anys, de manera continuada o interrompuda, dels 10 immediatament anteriors a la sol·licitud.
En el cas de persones refugiades, asilades i les víctimes de violència de gènere o dexplotació sexual o tràfic de persones no sexigirà temps mínim de residència.
A lefecte dacreditació de residència efectiva es considerarà tenir assignada assistència mèdica o estar inscrit com a demandant docupació o tenir descendents escolaritzats o altres supòsits que es consideren reglamentàriament.
b) No disposar de recursos econòmics o, en cas de tenir-ne, que aquests siguen inferiors a la quantia mensual de la modalitat de renda valenciana dinclusió que puga correspondre a la persona titular o a la unitat de convivència.
c) No disposar de béns mobles o immobles, diferents als de lhabitatge habitual, sobre els quals es posseïsca un dret de propietat, possessió, usdefruit o qualsevol altre que, per les seues característiques, valoració, possibilitat dexplotació o venda, indique lexistència de mitjans suficients i superiors a limport de la renda valenciana dinclusió, dacord a la seua modalitat i la unitat de convivència, de la manera que es determinarà reglamentàriament. Quedaran exceptuats daquesta prohibició aquells que formen part dun patrimoni especialment protegit de les persones amb discapacitat, constituït de conformitat amb la seua normativa específica.
d) No ocupar una plaça en un centre datenció residencial, llevat daquells casos en que així es determine reglamentàriament.
2. Les persones menors de 25 anys, a més dels requisits establits en lapartat 1 daquest article, hauran de complir de la manera que es determinarà reglamentàriament algun daquests requisits:
a) Ser major de 18 anys i haver romàs en situació dalta en qualsevol dels règims que integren el sistema de la seguretat social entre un i dos anys abans de la sol·licitud de la renda valenciana dinclusió, i sempre que sacredite haver tingut anteriorment a la sol·licitud una llar independent de la família dorigen.
b) Ser major de 18 anys i haver estat subjecte, en algun període dels tres anys anteriors a la majoria dedat, a una mesura administrativa de protecció de menors, o del sistema judicial de reeducació, en les condicions que sestablisquen reglamentàriament.
c) Ser major de 18 anys i trobar-se en situació de dependència o diversitat funcional.
d) Ser major de 16 anys i tenir a càrrec seu persones amb diversitat funcional, en situació de dependència o menors dedat; ser víctima dexplotació sexual o tracta, o víctima de violència de gènere o intrafamiliar.
e) Ser major de 16 anys i participar en programes de preparació per a la vida independent dels menors, dacord amb larticle 22 bis de la Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, de mesures de protecció jurídica del menor, de modificació parcial del Codi civil i de la Llei denjudiciament civil.
f) Tenir entre 18 i 25 anys i estar en situació dorfenesa.
3. No podran accedir a la renda valenciana dinclusió les persones en qui concórreguen alguna de les circumstàncies següents:
a) Quan un dels membres de la unitat de convivència tinga dret legalment a percebre una pensió compensatòria o alimentària i no la reba, sense haver fet ús del seu dret a percebre-la, o renuncie voluntàriament a percebre-la, excepte quan la persona titular de la renda valenciana dinclusió acredite ser víctima de violència de gènere o es trobe en altres supòsits excepcionals que justifiquen no fer-ne ús o renuncien a aquest dret, segons es determine reglamentàriament.
b) La renúncia de drets o la falta de sol·licitud de les prestacions econòmiques públiques a les quals tinga dret qualsevol membre de la unitat de convivència tant en el moment de la sol·licitud com en el temps de vigència de la percepció de la renda valenciana dinclusió.
4. No podran accedir a les modalitats de renda de garantia de larticle 9.1.b les persones que puguen accedir a les modalitats de renda complementària dingressos que preveu larticle 9.1.a, segons el que sestablisca reglamentàriament.
Article 13. Incompatibilitats
La renda valenciana dinclusió estarà subjecta a les incompatibilitats següents:
1. Només podrà concedir-se una prestació per unitat de convivència.
2. La percepció per la persona titular daltres prestacions econòmiques que tinguen per finalitat la inclusió social, la inserció laboral o la garantia duns ingressos mínims diferents a la renda valenciana dinclusió regulada en aquesta llei, excepte en el que preveu lapartat 4 de larticle 16 daquesta llei.
Article 14. Obligacions de les persones titulars i beneficiàries
1. Les persones titulars de la renda valenciana dinclusió, siga quina siga la modalitat de prestació a la qual accedisquen, assumiran les obligacions següents:
a) Destinar la quantia econòmica de la prestació a la finalitat per a la qual sha atorgat.
b) Comunicar, en el termini màxim de 20 dies hàbils, els fets sobrevinguts que, de conformitat amb el que disposa aquesta llei, puguen donar lloc a la modificació, suspensió o extinció del dret a la prestació.
c) Reclamar, durant tot el període de duració de la prestació, qualsevol dret econòmic que puga correspondre a qualsevol membre de la unitat de convivència per qualsevol títol i exercir les accions corresponents per a fer-lo efectiu.
d) Mantenir lempadronament i la residència efectiva a la Comunitat Valenciana durant tot el període de percepció de la prestació.
e) Comunicar, en el termini màxim de 20 dies hàbils, qualsevol canvi relatiu al domicili habitual de la unitat de convivència o el canvi del domicili facilitat, a lefecte de notificacions als serveis socials dentitats locals i, si escau, als serveis públics docupació.
f) Reintegrar limport de les prestacions indegudament percebudes o percebudes en una quantia indeguda.
g) Comparèixer i atendre els requeriments de ladministració i col·laborar amb les actuacions de comprovació, seguiment, revisió i modificació que aquesta duga a terme, sense perjudici, si escau, de les especificitats que shagen previst en aquesta llei i en el seu desenvolupament respecte als instruments de seguiment, inclusió social o inserció laboral.
h) Participar en el projecte dintervenció social i educatiu familiar establit a partir de la declaració de la situació de risc del menor, dacord amb larticle 17 de la Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, de protecció jurídica del menor, de modificació parcial del Codi civil i de la Llei denjudiciament civil, que recull els casos de risc i desemparament de menors, quan la unitat de convivència està sent objecte dintervenció per part de lentitat pública de protecció de menors.
i) Participar en el pla individualitzat de protecció o, si escau, en el programa de reintegració familiar, dacord amb larticle 19 bis de la Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, de protecció jurídica del menor, de modificació parcial del Codi civil i de la Llei denjudiciament civil, quan la unitat de convivència està sent objecte dintervenció per part de lentitat pública de protecció de menors.
2. En el cas de persones titulars de la renda complementària dingressos del treball, a més de les obligacions establides en lapartat anterior estaran obligades a ser demandants de millora docupació, tant en el moment de presentar la sol·licitud com durant el període de concessió de la prestació. Hauran de participar en accions dorientació, formació i millora de locupabilitat si ho determinen així els serveis públics docupació i el desplegament reglamentari.
3. Les persones titulars de la renda de garantia dinclusió social i, si escau, la persona o les persones beneficiàries de la unitat de convivència, dacord amb els programes personalitzats dinclusió, a més de les establides en lapartat 1 anterior, tindran les obligacions següents:
a) Complir els compromisos i les obligacions específics que shagen acordat en el programa personalitzat dinclusió.
b) Comparèixer, quan haja sigut prèviament requerit, davant dels serveis socials competents, el servei públic docupació i les entitats sense ànim de lucre que figuren inscrites en el Registre General dels Titulars dActivitats dAcció Social i dels Serveis i Centres dAcció Social a la Comunitat Valenciana (dara endavant, Registre de Titulars dActivitats dAcció Social) i estiguen desenvolupant itineraris en col·laboració amb els serveis socials dentitats locals o el servei públic docupació.
c) Sol·licitar la inscripció com a demandant docupació i participar en les accions de millora de locupabilitat en les quals fóra prescrit en litinerari corresponent, una vegada determinades la idoneïtat i laptitud per a això.
d) Participar en litinerari dinclusió social desenvolupat pels serveis socials o en col·laboració amb entitats sense ànim de lucre que figuren inscrites en el Registre de Titulars dActivitats dAcció Social o en litinerari dinserció laboral desenvolupat pels serveis públics docupació o per entitats socials acreditades per a això.
Article 15. Import de la renda valenciana dinclusió
1. Per a la renda complementària dingressos del treball, els ingressos mínims garantits es definiran com a percentatges del salari mínim interprofessional (SMI) mensual vigent calculat en dotze mensualitats, per a la unitat de convivència definida en larticle 5 daquesta llei, dacord amb el nombre de membres, en els termes següents:
a) Una persona: 80 % del SMI.
b) Dues persones: 88 % del SMI.
c) Tres persones: 96 % del SMI.
d) Quatre persones: 104 % del SMI.
e) Cinc persones: 112 % del SMI.
f) Sis persones o més persones: 120 % del SMI.
2. Per a la renda complementària dingressos per prestacions sestablirà reglamentàriament el tipus de prestacions que podran ser complementades, dacord amb la legislació corresponent que les regula i amb el règim dincompatibilitats entre aquestes. En aquests casos, la quantia de la renda complementària, quan els ingressos econòmics de la unitat de convivència no superen limport màxim indicat en lapartat anterior, correspondrà al percentatge que sestablirà reglamentàriament respecte al salari mínim interprofessional (SMI) calculat en dotze mensualitats.
3. Per a la renda de garantia dingressos mínims, els ingressos mínims garantits es definiran com a percentatges de lSMI vigent en cada moment calculat en dotze mensualitats, per a la unitat de convivència definida en larticle 5 daquesta llei, dacord amb el nombre de membres, en els termes següents:
a) Una persona: 35 % del SMI.
b) Dues persones: 42 % del SMI.
c) Tres persones: 45 % del SMI.
d) Quatre persones: 47 % del SMI.
e) Cinc persones: 51 % del SMI.
f) Sis o més persones: 55 % del SMI.
4. Per a la renda de garantia dinclusió social, els ingressos mínims garantits inclouran el suport econòmic als processos dinclusió social i inserció laboral vinculat als acords i els itineraris en els termes previstos en el títol II daquesta llei. Es definiran com a percentatges de lSMI vigent en cada moment,t calculat en dotze mensualitats, per a la unitat de convivència definida en larticle 5 daquesta llei, dacord amb el nombre de membres, en els termes següents:
a) Una persona: 70 % de lSMI.
b) Dues persones: 82 % de lSMI.
c) Tres persones: 90 % de lSMI.
d) Quatre persones: 96 % de lSMI.
e) Cinc persones: 102 % de lSMI.
f) Sis o més persones: 110 % de lSMI.
Article 16. Càlcul de la prestació econòmica de la renda valenciana dinclusió
1. Per a la fixació de la quantia de la prestació de la renda valenciana dinclusió aplicable a cada unitat de convivència es tindran en compte la persona titular i tots els altres membres de la seua unitat de convivència. Per a la determinació dels recursos econòmics disponibles de la unitat de convivència es prendran en compte els rendiments de tots els seus membres en els termes previstos en aquest article.
2. La quantia mensual de la prestació garantida aplicable a cada unitat de convivència estarà determinada per la diferència entre la quantia màxima de la renda valenciana dinclusió en funció de la modalitat i la unitat de convivència i els recursos econòmics disponibles de la unitat de convivència. Sestablirà un mínim de 50 euros mensuals sempre que els recursos econòmics no superen limport màxim de la renda valenciana dinclusió, si escau; excepte en la renda complementària dingressos per prestacions, en la qual la quantia mínima sestablirà reglamentàriament en funció de la normativa que regula les prestacions que shagen de complementar.
3. De limport de la prestació que corresponga, calculada dacord amb el que sestableix en els apartats anteriors, shaurà de deduir qualsevol tipus dingrés que tinga la persona titular i qualsevol membre de la unitat de convivència, inclòs el rendiment que satribuïsca als immobles, en còmput anual, sempre que no es tracte de lhabitatge habitual. A lefecte daquesta llei, serà rendiment dels immobles esmentats el 2 % del valor cadastral.
4. No obstant el que disposa lapartat anterior, no es computaran les prestacions que sestablisquen reglamentàriament.
5. Amb caràcter excepcional i a lefecte de calcular la quantia que sha de percebre en concepte de renda valenciana dinclusió, en els termes que sestablisquen reglamentàriament no es computaran com a recursos econòmics de la unitat de convivència les quantitats que, una vegada concedida la prestació, puga percebre mensualment durant el termini màxim de tres mesos qualsevol membre de la unitat de convivència en concepte de rendes procedents del treball, sempre que aquestes siguen inferiors en còmput mensual a lSMI vigent calculat en dotze mensualitats. No seran aplicables a aquests supòsits les regles sobre modificació i suspensió de la prestació que estableix el títol III daquesta llei.
6. Serà requisit indispensable que les persones destinatàries de la renda valenciana dinclusió comuniquen a lentitat local corresponent linici i la finalització de lactivitat laboral a què es refereixen els paràgrafs anteriors, en el termini màxim de quinze dies des de linici o la finalització de lactivitat.
Article 17. Complements a la renda valenciana dinclusió
1. La condició de destinatari o destinatària de la renda valenciana dinclusió constituirà un supòsit de valoració específic que caldrà tenir en compte en laccés als recursos següents, dacord amb el que dispose sobre aquest tema la normativa sectorial:
a) Ajudes econòmiques demergència social i les que fomenten el desenvolupament o lautonomia personals i laccessibilitat tant de persones amb diversitat funcional com de majors.
b) Habitatge social en règim de tinença o lloguer.
c) Obtenció de plaça en una escola infantil pública.
d) Obtenció de plaça en centres educatius en qualsevol etapa educativa i de formació reglada, així com en els cursos preparatoris per a laccés als cicles formatius de qualsevol nivell del sistema educatiu.
2. Les persones destinatàries de la renda valenciana dinclusió tindran garantit laccés directe com a beneficiàries, en els termes que establisca la normativa autonòmica i municipal en la matèria i que es desplegaran reglamentàriament:
a) A les beques deducació infantil des del primer cicle de 0 a 3 anys en centres sostinguts amb fons públics.
b) A les ajudes de llibres de text i material curricular en totes les etapes de leducació obligatòria.
c) A les beques de menjador escolar per a alumnes deducació infantil de segon cicle, de 0 a 3 anys de la xarxa pública i deducació obligatòria, escolaritzats en centres que disposen del servei de menjador escolar.
d) A les despeses derivades de la matrícula deducació secundària i formació professional i ajudes la concessió de les quals corresponga a la Generalitat.
e) A les beques de despeses de matrícula i ajudes per a la realització destudis universitaris la concessió de les quals corresponga a la Generalitat.
f) Als programes i les accions dorientació, formació i ocupació propis dels serveis públics docupació i formació.
g) A la sanitat universal i a la prestació farmacèutica i ortoprotètica, mitjançant ladaptació de mesures, per part de la conselleria competent en sanitat, que eliminen els obstacles en laccés al tractament mèdic i al restabliment de la salut.
h) Als programes preventius i de promoció de la salut del sistema valencià de salut, amb perspectiva dequitat i afavorint la participació de les persones titulars i beneficiàries de la renda valenciana dinclusió.
3. En els termes que sestablisquen reglamentàriament, les quantitats percebudes en concepte de renda valenciana dinclusió es podran incrementar fins al 25 % de limport reconegut per a aquestes prestacions, per a sufragar les despeses derivades del lloguer o del pagament de quota hipotecària de lhabitatge habitual de la persona titular de lhabitatge i per a garantir-ne laccés als proveïments energètics bàsics, sempre que cap persona beneficiària reba cap quantia pel mateix concepte procedent de qualsevol administració. Respecte de les rendes complementàries dingressos, lincrement abans referit per aquests conceptes es determinarà reglamentàriament, amb la voluntat de fer compatible aquest increment amb altres ajudes que puguen rebre daltres administracions per aquests conceptes i darribar a increments de la quantia total rebuda dun 25 %.
TÍTOL II
INSTRUMENTS DINCLUSIÓ SOCIAL I DINSERCIÓ LABORAL
CAPÍTOL I
Instruments dinclusió social: diagnòstic dexclusió social o vulnerabilitat, acord dinclusió, programa personalitzat dinclusió i itineraris dinclusió social
Article 18. Acord dinclusió
1. Lacord dinclusió, a lefecte daquesta llei, sentén com el compromís voluntari de ser perceptor de la renda de garantia dinclusió social, una vegada realitzat el diagnòstic social, i del qual es deriva la prescripció de participar o no en el programa personalitzat dinclusió, itinerari social o laboral.
2. Els compromisos inclouran, així mateix, ladhesió a plans dintervenció familiar o programes de reintegració familiar quan es duguen a terme actuacions de protecció per part de lentitat pública respecte dels xiquets, xiquetes o adolescents que integren la unitat de convivència.
3. Les parts intervinents en lacord dinclusió seran, duna banda, les treballadores i els treballadors socials de referència dels serveis socials dentitats locals i, duna altra banda, la persona titular de la renda i, si escau, les persones que siguen possibles beneficiàries de la renda.
4. Reglamentàriament sestabliran els supòsits en què les persones titulars de la renda de garantia dinclusió social podran ser eximides de participar en programes quan sentenga que no concorren elements de risc dexclusió en la unitat de convivència.
5. En els casos de negativa a la subscripció dacords, dincompliment daquests o de discrepàncies entre els membres de lequip tècnic de serveis socials dentitats locals i la persona o les persones destinatàries dels programes personalitzats dinclusió respecte de lelaboració, el seguiment o la finalització dels processos, es podrà al·legar davant de la comissió tècnica de seguiment i implementació de la renda valenciana dinclusió que es crearà reglamentàriament per a aquest fi en les direccions territorials de la conselleria competent en matèria de renda valenciana dinclusió.
Article 19. Programa personalitzat dinclusió
1. El programa personalitzat dinclusió es formularà en funció del diagnòstic social i de lacord dinclusió realitzat per les treballadores i els treballadors socials i inclourà la valoració de la situació dexclusió social o de risc dexclusió social i els objectius i les accions específics de caràcter personal, familiar, educatiu, social i laboral oportuns per a prevenir o millorar la situació o el risc dexclusió social de la persona titular i del conjunt dels membres de la unitat de convivència. Si escau, comportarà, a més, els itineraris dinclusió social o els itineraris dinserció laboral, amb la finalitat, en tot cas, de facilitar-ne la inclusió social o inserció laboral.
2. Sestabliran reglamentàriament els instruments de mesurament de lexclusió social, així com la configuració del programa personalitzat dinclusió i lavaluació dels instruments dinclusió social.
3. A lefecte daquesta llei, el programa personalitzat dinclusió és un procés dinàmic, revisable i susceptible de modificació en funció del compliment dobjectius, de nous itineraris o de laparició de noves necessitats, així com de la valoració conjunta dels resultats de la intervenció de lequip tècnic dels serveis socials i, si escau, de les accions de les polítiques actives de la inserció laboral efectuades pels serveis públics docupació a través dels orientadors i les orientadores o figures similars dels serveis docupació locals.
4. Formaran part del programa personalitzat dinclusió social aquells programes en els quals participe la unitat de convivència amb motiu duna situació de desprotecció infantil, previstos en la Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, de protecció jurídica del menor, de modificació del Codi civil i de la Llei denjudiciament civil, com ara el projecte dintervenció social i educatiu familiar de larticle 17, el programa de reintegració familiar de larticle 19 bis o els programes per a la preparació de la vida independent recollits en larticle 22 bis de la norma esmentada.
5. El procés de renovació de la renda valenciana dinclusió suposarà en tots els casos, amb caràcter obligatori, lavaluació del programa personalitzat dinclusió de la persona o persones destinatàries, si escau, així com la formulació dun programa nou per al nou període.
Article 20. Itinerari dinclusió
Litinerari dinclusió és el conjunt daccions, instruments i procediments tècnics que donaran cos al programa personalitzat dinclusió. En situacions considerades especials pels tècnics dels serveis socials de ladministració local, es podrà posposar o eximir temporalment la participació en lesmentat itinerari (violència de gènere o intrafamiliar, situacions sobrevingudes, etc.).
Article 21. Funcions de lequip tècnic de serveis socials de les entitats locals respecte als instruments dinclusió social
1. Correspon a lequip tècnic de serveis socials de les entitats locals:
a) La detecció de les persones en situació dexclusió social o de risc dexclusió social, i a les treballadores i els treballadors socials de referència la realització del diagnòstic social, així com la subscripció dels acords dinclusió.
b) Lelaboració, la intervenció, el seguiment, la revisió i, si escau, la finalització tant del programa personalitzat dinclusió com de litinerari dinclusió social.
2. Per a lexercici daquestes funcions, el personal dels serveis socials de les entitats locals es coordinarà amb professionals daltres àmbits dactuació, en particular, deducació, ocupació, salut i habitatge. Hi podran participar professionals de les entitats sense ànim de lucre inscrites en el Registre de titulars dactivitats dacció social que desenvolupen actuacions específiques incloses en els programes personalitzats dinclusió. Reglamentàriament, sestabliran els procediments de col·laboració i coordinació.
CAPÍTOL II
Instruments dinserció laboral
Article 22. Itinerari personal dinserció laboral
1. Lelaborarà, des duna visió integral, el personal dels serveis docupació i formació amb competència en la matèria. Ha de contemplar totes les accions que es consideren necessàries per tal dassolir els objectius dinserció laboral i adequar-lo a les competències professionals i a les necessitats del sistema productiu.
2. El diagnòstic docupabilitat el realitzaran els professionals competents en la matèria de cadascuna de les administracions o entitats que tinguen competència en matèria docupació i formació.
3. Reglamentàriament, sestabliran les circumstàncies especials que permeten prescindir temporalment de la prescripció dels itineraris laborals i es mantindrà, si escau, la resta de compromisos acordats en el Pla dinclusió social.
CAPÍTOL III
Altres instruments dinclusió social i dinserció laboral
Article 23. Altres programes dels serveis socials de les entitats locals per a la inclusió social
1. Els programes de prestacions econòmiques individualitzades adreçats a la cobertura de necessitats bàsiques de diferent índole, podran incloure manutenció, transport als centres de formació, adquisició de material bàsic per a la formació. Així mateix, la conselleria competent en matèria docupació podrà contribuir en el finançament dajuda relacionada amb les accions dinserció laboral.
2. Els serveis socials dentitats locals realitzaran programes específics de naturalesa grupal o comunitària que afavorisquen la inclusió social de les persones destinatàries de la renda de garantia dinclusió social, i seran finançats per la conselleria competent en matèria de renda valenciana dinclusió o per les diputacions provincials, en els termes que estableix la Llei 5/1997, de 25 de juny, per la qual es regula el sistema de serveis socials en làmbit de la Comunitat Valenciana, o la norma que la substituïsca, si escau, o bé en els termes en què sacorde en els convenis de col·laboració entre ambdues administracions per a la implementació i el desenvolupament daquesta llei.
3. Qualsevol persona individual, empreses subministradores de serveis i entitats sense ànim de lucre poden col·laborar en la detecció de les situacions dexclusió o vulnerabilitat social. Així mateix, podran col·laborar en els programes dinclusió social les entitats sense ànim de lucre que estiguen inscrites en el Registre de Titulars dActivitats dAcció Social.
4. Els programes datenció familiar, els dautonomia personal i els dacció comunitària dirigits a afavorir laccessibilitat i la igualtat doportunitats, i desenvolupats tant per les entitats locals com per les diniciativa social sense ànim de lucre que incloguen itineraris dinclusió social, podran ser finançats per la Generalitat i per les diputacions provincials en els termes en què sacorde en els convenis de col·laboració entre les dues per a la implementació i el desenvolupament daquesta llei.
5. Les entitats locals podran elaborar plans dinclusió social territorials, programes i projectes dinclusió social, que incloguen actuacions vinculades a aquesta llei de renda valenciana dinclusió.
Article 24. Programes dinserció laboral
1. Els serveis públics docupació i formació realitzaran programes i mesures específiques, dins de làmbit de la seua competència i del catàleg de serveis dels quals disposen, per tal daugmentar locupabilitat i la capacitació de les persones destinatàries de la renda valenciana dinclusió. Aquestes mesures es desenvoluparan reglamentàriament.
2. Les administracions públiques amb competència en matèria de formació professional i ocupació coordinaran les seues actuacions amb les competents en inclusió social, a lobjecte de garantir leficàcia i leficiència del conjunt dactuacions. Reglamentàriament, es desenvoluparan els instruments de coordinació entre ambdós sistemes.
3. Les administracions introduiran clàusules socials en les contractacions públiques que atorguen prioritat a les entitats que contracten persones en situació dexclusió o en procés dincorporació laboral.
TÍTOL III
PROCEDIMENT
Article 25. El procediment administratiu per al reconeixement del dret a percebre la renda valenciana dinclusió atendrà els criteris de simplificació, coordinació interadministrativa i interdepartamental i gestió telemàtica
1. Renda complementària dingressos. Les persones que reunisquen els requisits presentaran la sol·licitud juntament amb la documentació requerida en el registre de la Generalitat, sense perjudici del que hi ha disposat en larticle 16.4 de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
2. Renda de garantia. Les persones interessades presentaran la sol·licitud preferentment en el registre oficial de lajuntament del domicili on tinga la seua residència efectiva la persona sol·licitant. Així mateix, també podrà presentar-se en els registres oficials de la Generalitat, o mitjançant qualsevol de les modalitats previstes en larticle 16.4 de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
3. En ambdós casos, les persones sol·licitants signaran lautorització expressa per a la consulta i la verificació de les seues dades: didentitat, de lAgència Estatal de lAdministració Tributària, de lINSS, de la Tresoreria General de la Seguretat Social, del Servof, de lInstitut Nacional dEstadística i qualsevol altra dada necessària per al reconeixement o el manteniment de la percepció de la renda valenciana dinclusió.
4. Així mateix, les persones sol·licitants presentaran autorització expressa per a facilitar les seues dades a altres administracions i a les organitzacions no governamentals sense ànim de lucre inscrites en el Registre de Titulars dActivitats dAcció Social que col·laboren amb els programes individualitzats dinserció.
5. A lefecte daquesta llei, els ajuntaments facilitaran lempadronament de totes les persones sense llar que residisquen habitualment al municipi, amb independència del seu lloc de pernocta, en els termes determinats en cada moment per ladministració general de lEstat. Per a la seua pràctica, o si manca inscripció padronal, i a fi dacreditar el requisit de residència efectiva, els serveis socials dentitats locals podran requerir suport i col·laboració dentitats que duguen a terme programes dintervenció amb aquest col·lectiu.
Article 26. Instrucció de la renda valenciana dinclusió
1. La instrucció de lexpedient de la renda complementària dingressos i prestacions correspondrà a les direccions territorials de la conselleria competent en matèria de renda valenciana dinclusió.
2. La instrucció de lexpedient de la renda de garantia, lefectuarà el servei corresponent de ladministració local, que elevarà linforme-proposta de resolució a lòrgan competent de lentitat local, sobre la modalitat i el seu import.
3. Linforme-proposta de resolució de la renda de garantia en les seues dues modalitats serà tramesa a la direcció territorial de la conselleria que tinga la competència en matèria de renda valenciana dinclusió, en el termini màxim de dos mesos des de lentrada de la sol·licitud, acompanyada de tota la documentació necessària, en el registre de ladministració local corresponent.
4. Quan la prestació a concedir consistisca en la renda de garantia dinclusió social, abans de formular linforme-proposta de resolució, sexigirà el compromís voluntari de la persona sol·licitant i les possibles persones beneficiàries, mitjançant la subscripció de lacord dinclusió social, dacord al títol II daquesta llei. En cas que la persona destinatària manifestara la seua negativa a la subscripció de lacord, es farà constar aquesta circumstància en lexpedient i els seus motius, i es trametrà la informació esmentada a lòrgan gestor competent amb la proposta dassignació en la modalitat de renda de garantia dingressos mínims.
Article 27. Sol·licitants víctimes de violència de gènere
Les sol·licituds de dones que siguen víctimes de violència de gènere per a ser titulars de la renda valenciana dinclusió es tramitaran mitjançant un procediment abreujat, que consistirà en la reducció a la meitat dels terminis estandarditzats i en la preferència per a aquests expedients. Per a la iniciació del procediment serà suficient acreditar la condició de víctima per qualsevol dels mitjans previstos en larticle 9 de la Llei 7/2012, de 23 de novembre, de la Generalitat, integral contra la violència sobre la dona en làmbit de la Comunitat Valenciana.
Article 28. Resolució
1. En el cas de la renda complementària dingressos, en les seues dues modalitats:
a) La direcció territorial de la conselleria competent en matèria de renda valenciana dinclusió resoldrà sobre la seua concessió en el termini de sis mesos des de la data de registre de la sol·licitud i la documentació preceptiva, segons sestablisca reglamentàriament.
b) Transcorregut el termini de sis mesos des de lentrada de la sol·licitud en el registre de la Generalitat i la documentació pertinent, segons sestablisca reglamentàriament, sense que la resolució siga dictada i notificada, sentendrà estimada la sol·licitud per silenci administratiu.
2. En el cas de la renda de garantia, en les seues dues modalitats:
a) La direcció territorial de la conselleria competent en matèria de renda valenciana dinclusió resoldrà sobre la concessió de la renda de garantia en el termini de quatre mesos des de lentrada en el registre de la Generalitat del informe-proposta de resolució de lautoritat municipal.
b) Transcorregut el termini de sis mesos des de lentrada de la sol·licitud en el registre general de lajuntament corresponent o de la Generalitat i de la documentació pertinent, segons sestablisca reglamentàriament, sense que la resolució siga dictada i notificada, sentendrà estimada la sol·licitud per silenci administratiu.
3. Les resolucions de la renda valenciana dinclusió, en qualsevol de les seues modalitats, tindran una vigència de tres anys des de la data de la resolució, transcorreguts els quals caldrà renovar-les en els termes indicats en larticle 34 daquesta llei.
Article 29. Meritació i pagament
1. Els efectes econòmics de la prestació de la renda valenciana dinclusió es produiran a partir del dia primer del mes següent al de la data de la sol·licitud.
2. El pagament de la renda valenciana dinclusió es farà directament a la persona titular daquesta per la Generalitat, mitjançant lingrés en un compte en una entitat de crèdit. Els pagaments posteriors es faran per mensualitats vençudes des de la data de la meritació daquesta.
3. Sense perjudici del que estableix lapartat 2, en cas de privació de llibertat del titular podran percebre la renda valenciana dinclusió les persones beneficiàries, sempre que linforme social justifique que és oportú.
4. Excepcionalment i per causes objectives degudament justificades en linforme social, es podrà realitzar el pagament a les persones titulars a través dentitats sense ànim de lucre inscrites en el Registre de Titulars dActivitats dAcció Social, en els termes que sestablisquen reglamentàriament.
Article 30. Reintegrament de pagaments indeguts
La conselleria competent en matèria de renda valenciana dinclusió exercirà les accions de rescabalament que li puguen correspondre contra les persones o entitats que hagen percebut la prestació indegudament. Aquest reintegrament tindrà la consideració de drets dingrés públic a lefecte del procediment aplicable al seu cobrament.
Article 31. Recursos
Contra la resolució que haja recaigut respecte a la renda valenciana dinclusió, la persona sol·licitant podrà interposar els recursos que siguen procedents, dacord amb el que disposa la normativa bàsica sobre procediment administratiu comú.
Article 32. Revisions periòdiques
1. Per a comprovar si es mantenen les causes que van motivar la concessió de la renda dinclusió, els serveis socials dentitats locals corresponents faran anualment revisions periòdiques dofici, mitjançant una mostra triada de manera aleatòria, sobre el compliment dels requisits daccés a la prestació per les persones titulars de la renda dinclusió, a lefecte de les quals podran recaptar, de la resta dadministracions públiques i entitats que col·laboren en la renda valenciana dinclusió, les dades i els informes que siguen necessaris per a lexercici correcte de les funcions de revisió i supervisió.
2. Per a comprovar si es mantenen les causes que van motivar la concessió de la renda complementària dingressos, les direccions territorials de la conselleria amb competències en matèria de renda dinclusió faran anualment revisions periòdiques dofici, mitjançant una mostra triada de manera aleatòria, sobre el compliment dels requisits daccés a la prestació per les persones titulars de la renda complementària dingressos, per a la qual cosa podran recaptar, de la resta dadministracions públiques i entitats que col·laboren en la renda valenciana dinclusió, les dades i els informes que siguen necessaris per a lexercici correcte de les funcions de revisió i supervisió.
Article 33. Modificació
1. La quantia de la renda valenciana dinclusió, en qualsevol de les seues modalitats, podrà ser modificada com a conseqüència de canvis, tant personals com econòmics, esdevinguts en la unitat de convivència.
2. El procediment de modificació de la prestació econòmica es podrà iniciar dofici o a instància de part i sinstruirà en els termes que sestablisquen reglamentàriament. El termini màxim en el qual shaurà de resoldre i notificar la resolució serà de tres mesos des de ladopció de lacord diniciació, o des de la presentació de la sol·licitud i la documentació pertinent, segons sestablisca reglamentàriament, en el registre de ladministració corresponent. Transcorregut aquest termini sense resoldre i notificar la resolució, sentendran desestimades les pretensions de la persona sol·licitant. En el cas de modificacions instades dofici, transcorregut el termini màxim per a resoldre i notificar lesmentat anteriorment, satindrà al que disposa larticle 25.1 de la Llei del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Quan el titular mort siga perceptor de la renda de garantia dinclusió social o de la renda de garantia dingressos mínims, i a fi que, en cas de viure amb altres beneficiaris, aquests no es queden en situació de desemparament, sestablirà un procediment, en els termes i les condicions que sestablisquen reglamentàriament.
3. La modificació de la quantia saplicarà a partir del primer dia del mes següent al de la data de la resolució que la reconega.
Article 34. Renovació
1. El procediment de renovació es desenvoluparà reglamentàriament, sense que en cap cas sinterrompa el pagament de la prestació fins a la data en què es produïsca la nova resolució. Les renovacions corresponents a les modalitats de renda complementària dingressos sinstruiran des de les direccions territorials de la conselleria amb competències en matèria de renda valenciana dinclusió, mentre que les renovacions corresponents a les modalitats de renda dinclusió sinstruiran des dels serveis socials dentitats locals que corresponguen i es resoldran en tots els casos en les direccions territorials.
2. De conformitat amb el que estableix lapartat 3 de larticle 28 daquesta llei, la renovació de la renda valenciana dinclusió, en qualsevol de les modalitats, sefectuarà per afavorir la intervenció social i a sol·licitud de la persona titular i caldrà acreditar en aquest moment que es compleixen els requisits exigibles, durant lúltim semestre anterior a la finalització de la vigència de la resolució de concessió del dret a la prestació i, en tot cas, abans de lúltim trimestre, en el registre de lajuntament del municipi on es trobe empadronada i tinga la seua residència efectiva, o en el registre de la Generalitat, segons corresponga, sense perjudici del que estableix larticle 16 de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
3. El procés de renovació de la renda de garantia dinclusió social suposarà amb caràcter obligatori, en tots els casos, lavaluació del programa personalitzat dinclusió de la o les persones destinatàries, si escau, com també la formulació del nou programa per al nou període.
Article 35. Suspensió
1. El dret a la renda valenciana dinclusió es podrà suspendre per les causes següents:
a) Pèrdua temporal dalgun dels requisits exigits per al seu reconeixement.
b) Incompliment temporal per part de la persona titular o de qualsevol membre de la seua unitat de convivència de les obligacions i els compromisos assumits a laccedir a la prestació incloent lincompliment del programa personalitzat dinclusió.
2. La suspensió del dret a la renda valenciana dinclusió implicarà la suspensió del pagament de la prestació a partir del primer dia del mes següent al de la data de resolució i es mantindrà mentre persistisquen les circumstàncies que hagen donat lloc a la suspensió, per un període màxim de dotze mesos.
3. El reconeixement del dret a la prestació es podrà reprendre si desapareixen les circumstàncies que van motivar la seua suspensió, en els termes que sestablisquen reglamentàriament.
Article 36. Extinció
El dret a la renda valenciana dinclusió, en qualsevol de les seues modalitats, sextingirà per les causes següents:
a) Transcorregut el període de tres anys des de la data de resolució sense que la persona titular del procediment de renovació lhaja sol·licitada.
b) Modificació de les condicions tingudes en compte per a la concessió de la prestació, de manera que situen la persona titular fora dels requisits exigibles per a la seua percepció.
c) Pèrdua definitiva dalgun dels requisits exigits per al seu reconeixement.
d) Falsejament en la declaració dingressos o qualsevol altra actuació fraudulenta dirigida a obtenir o conservar la renda valenciana dinclusió.
e) Manteniment duna situació de suspensió per un període continuat superior a dotze mesos.
f) Renúncia de la persona titular.
g) Incompliment injustificat i reiterat de les obligacions previstes en larticle 14 daquesta llei.
h) Defunció de la persona titular.
TÍTOL IV
RÈGIM DE FINANÇAMENT
Article 37. Fonts de finançament
1. El finançament de la renda valenciana dinclusió sestablirà a través de les partides pressupostàries necessàries per a atendre-la econòmicament, aprovades anualment en la Llei de pressupostos de la Generalitat.
2. Les diputacions provincials podran aportar dotacions econòmiques per a contribuir al finançament adequat i suficient de la renda valenciana dinclusió, mitjançant la subscripció del corresponent conveni de col·laboració amb la Generalitat, que podran ser tant per a sufragar les despeses de la prestació econòmica com els recursos necessaris per a la seua gestió.
Article 38. Dels crèdits de la Generalitat
Els crèdits destinats a satisfer el pagament de les prestacions econòmiques regulades en aquesta llei tindran el caràcter de crèdits ampliables en el pressupost de la Generalitat.
Article 39. Finançament dels instrument dinclusió social i dinserció laboral
1. Els instruments dinclusió social seran finançats amb càrrec als pressupostos de la conselleria competent en matèria de renda valenciana dinclusió i de les diputacions provincials mitjançant la subscripció del conveni de col·laboració corresponent amb la Generalitat per al desenvolupament i implantació daquesta llei.
2. Els instruments dinserció laboral seran finançats amb càrrec als pressupostos de les conselleries competents en matèria docupació i formació.
TÍTOL V
RÈGIM COMPETENCIAL I ORGANITZATIU
CAPÍTOL I
Règim competencial
Article 40. Disposició general
Les competències en matèria de renda valenciana dinclusió, en el marc dels serveis socials generals, correspondran a la Generalitat, a les diputacions provincials i a les entitats locals en el seu respectiu àmbit territorial, i shauran dexercir sota els principis generals de coordinació i cooperació, sense perjudici de lautonomia que correspon a cada una daquestes, i dacord amb el que preveuen lEstatut dautonomia de la Comunitat Valenciana, la legislació autonòmica de serveis socials i la legislació de règim local.
Article 41. Generalitat
Correspon a la Generalitat lexercici de les competències següents:
a) Lelaboració de les normes de desplegament daquesta llei.
b) La resolució, finançament i pagament de la renda valenciana dinclusió, així com de totes aquelles mesures previstes en aquesta llei.
c) La planificació, el control i lavaluació general de les mesures previstes en aquesta llei.
d) Laprovació de la planificació adequada en el marc del Pla estratègic valencià de serveis socials.
Article 42. Entitats locals
En la consecució de la finalitat perseguida per aquesta llei, les entitats locals, a través dels serveis socials, atesa la seua consideració de prestació bàsica del sistema públic de serveis socials, exerciran les atribucions següents:
a) La detecció de les persones o les unitats de convivència que es troben en situació dexclusió o risc dexclusió, el diagnòstic social, la subscripció amb les persones interessades de lacord dinclusió social i la resta dinstruments dinclusió social, com també participar, si escau, en lelaboració de litinerari dinserció laboral en coordinació amb els serveis públics docupació, i elevar linforme-proposta de resolució a lòrgan local competent.
b) La instrucció i presentació de lexpedient, de linforme social, si és el cas, així com de linforme-proposta de resolució de lautoritat municipal sobre la concessió de la renda dinclusió, en la modalitat que corresponga, en el registre de la direcció territorial en matèria de renda valenciana dinclusió competent per a resoldre.
c) El seguiment i avaluació dels instruments dinclusió social a través dels serveis socials i de linstrument dinserció laboral a través dels professionals dels serveis docupació locals en col·laboració i coordinació amb el servei públic docupació.
Article 43. Diputacions provincials
En la consecució de la finalitat perseguida per aquesta llei, les diputacions provincials valencianes desenvoluparan les atribucions que els corresponguen segons la Llei 5/1997, de 25 de juny, per la qual es regula el sistema de serveis socials en làmbit de la Comunitat Valenciana, o norma que la substituïsca, si és el cas, i les que es determinen en els convenis que puguen subscriure amb la Generalitat, i cooperaran en la implantació daquesta llei amb laportació dels mitjans econòmics, tècnics, materials i humans que es consideren en aquests, especialment en els municipis menors de 10.000 habitants, atesa la seua consideració de prestació bàsica del sistema públic de serveis socials.
CAPÍTOL II
Cooperació, coordinació i participació
Article 44. Deure de cooperació i coordinació entre administracions públiques
1. Les administracions públiques valencianes shan de prestar entre si la cooperació i coordinació necessàries per a garantir la màxima eficàcia i eficiència en el funcionament de la renda valenciana dinclusió.
2. Ladministració de la Generalitat col·laborarà amb les diferents administracions per a ladequada gestió de la renda valenciana dinclusió i promourà acords necessaris per a lintercanvi dinformació, en particular, referent a la concurrència dincompatibilitats o supòsits de subsidiarietat, millores en la gestió de la prestació i aquells altres aspectes que es consideren adequats a la finalitat de la prestació.
3. Reglamentàriament sestablirà lòrgan de coordinació permanent entre ladministració de la Generalitat, les entitats locals, supramunicipals i les diputacions provincials, per a assegurar leficàcia i coherència del sistema públic de serveis socials conforme al que disposa la legislació valenciana de serveis socials.
4. Es podran subscriure convenis per al desplegament i implementació del contingut daquesta llei així com per al Pla valencià dinclusió i cohesió social.
Article 45. Departaments i organismes de la Generalitat
1. Els departaments i organismes de ladministració de la Generalitat col·laboraran en la definició i execució de les activitats que es determinen en els instruments orientats a la inclusió social i la inserció laboral, especialment en les àrees docupació, educació, habitatge i salut, a través de les formes de col·laboració que sestabliran reglamentàriament.
2. La conselleria competent en matèria de renda valenciana dinclusió oferirà, a través de la plataforma autonòmica dinteroperabilitat, informació sobre les persones perceptores de les prestacions de la renda valenciana dinclusió, si escau, als departaments de ladministració de la Generalitat amb competències en matèria docupació, formació, educació, habitatge, sanitat, transport i hisenda, amb la finalitat dafavorir i facilitar el seu accés als diferents serveis públics.
Article 46. Participació de les entitats socials
Les entitats locals podran subscriure convenis de col·laboració amb entitats socials públiques o privades sense ànim de lucre, o utilitzar qualsevol de les fórmules regulades en la legislació vigent en matèria de contractació pública amb criteris de qualitat, sostenibilitat i de caràcter social, incloent-hi clàusules socials, per al desenvolupament del contingut de les accions vinculades als itineraris dinclusió social.
CAPÍTOL III
Governança i participació
Article 47. Governança de la llei i comissió tècnica de seguiment i implementació
1. Amb la finalitat de garantir la màxima eficiència i utilitat daquesta llei per a la ciutadania valenciana, la coordinació política i pressupostària residirà en la comissió delegada dinclusió i drets socials del Consell.
2. La coordinació tècnica residirà en la comissió tècnica de seguiment i implementació de la renda valenciana dinclusió, adscrita a la conselleria competent en matèria de renda valenciana dinclusió, que es constituirà amb la participació de personal directiu i tècnic de la conselleria i de les direccions territorials amb competències en matèria de renda valenciana dinclusió i en inserció laboral o sociolaboral, així com de les administracions locals i de les diputacions provincials. La seua composició, funcions i règim jurídic es determinaran reglamentàriament i es respectarà en tot cas el principi de presència equilibrada de dones i homes.
Article 48. Òrgans de participació social
1. La participació ciutadana i dels agents implicats en la implementació daquesta llei es materialitzarà en la comissió de seguiment prevista en el Pla valencià dinclusió i cohesió social i al si dels consells municipals dinclusió i drets socials establits en el pla esmentat.
2. La comissió de seguiment autonòmica i els consells municipals referenciats en el paràgraf anterior faran, en el seu respectiu àmbit territorial, accions de sensibilització, coordinació, anàlisi i propostes de millora per a laplicació daquesta llei.
3. En els organismes de participació es respectarà la presència equilibrada de dones i homes.
4. En la comissió de seguiment dàmbit autonòmic estaran representats, entre altres, les universitats públiques de la Comunitat Valenciana, entitats del tercer sector dacció social que desenvolupen instruments vinculats amb la renda valenciana dinclusió, sindicats, entitats locals, organitzacions empresarials, com també persones titulars del dret a la renda valenciana dinclusió.
5. I en els consells municipals dinclusió i drets socials estaran representades, entre altres, entitats del tercer sector dacció social, sindicats i organitzacions empresarials, en cas que desenvolupen actuacions en el territori, com també persones titulars del dret a la renda valenciana dinclusió.
TÍTOL VI
PLANIFICACIÓ, COORDINACIÓ, QUALITAT
I AVALUACIÓ
Article 49. Disposicions generals
1. La planificació de la implementació daquesta llei es materialitzarà, en làmbit autonòmic, a través del Pla estratègic de serveis socials i del Pla valencià dinclusió i cohesió social, i caldrà garantir en la seua elaboració la participació directa de totes les administracions públiques valencianes, així com la daltres entitats públiques que intervinguen en el sector i de la resta dagents implicats.
2. Es podran elaborar plans específics o territorials per a barris, municipis, comarques o altres àmbits geogràfics que, per la seua major vulnerabilitat i per les seues elevades taxes de pobresa i exclusió social, necessiten una acció integral a curt o mitjà termini, en coordinació amb les línies marcades en el Pla estratègic de serveis socials i en el Pla valencià dinclusió i cohesió social.
Article 50. Dels plans generals
Correspon al Consell limpuls i foment dels serveis socials, locupació, lhabitatge, la formació, la salut, leducació i tots aquells aspectes que faciliten la inclusió social i laboral de les persones en situació dexclusió social o de vulnerabilitat social, mitjançant la implantació i el desenvolupament dactuacions o plans generals, que hauran de contemplar les mesures dinclusió proposades, en col·laboració amb les entitats locals.
Article 51. De la coordinació de les actuacions
Les actuacions referents tant a la renda valenciana dinclusió com a la inserció social i laboral determinades en aquesta llei que impliquen intervencions de diferents conselleries, es coordinaran a través de la comissió interdepartamental corresponent, en els termes que sestablisquen reglamentàriament amb la finalitat de garantir leficàcia del conjunt de les actuacions, la utilització racional dels recursos i la continuïtat de latenció a les persones en situació dexclusió o vulnerabilitat.
Article 52. Millora de la qualitat de latenció, formació de professionals i investigació
1. A fi de garantir una atenció de qualitat i la millora dels estàndards datenció, la conselleria competent en matèria de renda valenciana dinclusió fomentarà laplicació de mètodes acreditats davaluació externa i millora contínua de la qualitat que contribuïsquen a determinar les disfuncions o els dèficits que es produïsquen en la satisfacció de les necessitats i en el funcionament de les estructures de gestió de la renda valenciana dinclusió.
2. Les administracions públiques valencianes es coordinaran per a promoure i planificar la formació de la totalitat dagents i professionals que intervenen en la implementació dels instruments orientats a la inclusió social i inserció laboral, en particular, de figures professionals especialitzades en incorporació social i laboral, en intervenció social i educació familiar i en mediació intercultural, i dotaran els recursos econòmics necessaris per a això.
3. La conselleria competent en matèria de renda valenciana dinclusió fomentarà, en col·laboració amb les universitats de la Comunitat Valenciana, la investigació en làmbit de la inclusió social i determinarà els eixos prioritaris destudi i avaluació per a afavorir leficàcia de les polítiques públiques de protecció i intervenció social i el millor aprofitament de la innovació.
4. La conselleria competent en matèria de renda valenciana dinclusió articularà els mitjans necessaris per a la identificació i el seguiment de les bones pràctiques desenvolupades tant en làmbit territorial de la Comunitat Valenciana com en altres comunitats autònomes i en altres països de lentorn europeu.
Article 53. Avaluació i seguiment
1. Lavaluació i seguiment general de la renda valenciana dinclusió, que inclourà la valoració dels resultats i objectius aconseguits, així com larticulació de propostes de millora general de la prestació, la realitzarà la comissió tècnica de seguiment i implementació de la renda valenciana dinclusió, prevista en larticle 47.2 daquesta llei.
2. Amb caràcter biennal aquesta comissió tècnica realitzarà un informe dimpacte de la llei, en el qual sinclouran els perfils de les persones perceptores, els resultats dinclusió social i inserció laboral, la coordinació dels departaments del Consell i de les diferents administracions implicades per a garantir la inclusió social. Així mateix, amb la finalitat darreplegar propostes per a un millor desenvolupament i abast de la finalitat de la llei, es traslladarà aquest informe al Comité Econòmic i Social de la Comunitat Valenciana i, si escau, a altres entitats les finalitats de les quals tinguen relació directa amb lobjecte daquesta norma. Es garantirà la independència i objectivitat en lavaluació. La Comissió Delegada del Consell dInclusió i Drets Socials, a proposta de la comissió tècnica prevista en larticle 47.2, haurà danalitzar linforme, així com les propostes, i adoptarà les mesures que siguen procedents per a la millora de la gestió i abast de la llei.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera. Cessió de dades de les persones beneficiàries entre administracions
Respectant el que disposa la normativa de protecció de dades de caràcter personal, es podran cedir entre administracions les dades corresponents a les persones destinatàries de la prestació, amb lobjectiu tant de promoure les mesures dinclusió com de controlar el frau. Es garantirà la confidencialitat de les dades obtingudes en la tramitació dels expedients en els termes previstos en la norma esmentada.
Segona. Persones perceptores de la renda garantida de ciutadania a lentrada en vigor de la llei
Els titulars que, a lentrada en vigor daquesta llei, estiguen percebent la renda garantida de ciutadania hauran desperar a la finalització del termini de concessió daquesta renda abans de procedir a sol·licitar la renda valenciana dinclusió.
Tercera. Persones perceptores de rendes mínimes procedents daltres comunitats autònomes
Per a aquells casos en què es produïsca un trasllat de residència del titular o la titular duna renda mínima concedida en una altra comunitat autònoma i que passe a fixar la seua residència en qualsevol municipi de la comunitat, shabilitarà reglamentàriament un procediment durgència. En aquests casos no serà exigible el requisit establit en larticle 12.1.a i serà suficient acreditar lempadronament i residència efectiva en la data de presentació de la sol·licitud.
Quarta. Persones amb diversitat funcional
A lefecte daquesta llei tindran la consideració de persones amb diversitat funcional les així definides en larticle 4 del Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual saprova el text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i de la seua inclusió social.
Cinquena. Consideració de la situació de vulnerabilitat
A lefecte de les ajudes, subvencions o altres prestacions socials de les diferents entitats i departaments de ladministració autonòmica valenciana, es consideraran persones destinatàries de la renda valenciana dinclusió a aquelles en situació de vulnerabilitat o en situació dexclusió.
Sisena. No-discriminació per motius didentitat de gènere en el còmput del termini de residència per a ser persona beneficiària de la renda valenciana dinclusió
Modificació de la disposició addicional primera de la Llei 8/2017, de 7 dabril, de la Generalitat, integral del reconeixement del dret a la identitat i a lexpressió de gènere a la Comunitat Valenciana, per a adaptar-la a la derogació de la Llei 9/2007, de 12 de març, de la Generalitat, de renda garantida de ciutadania de la Comunitat Valenciana, canviant les referències a aquesta renda per les disposicions resultants de laprovació daquest text.
DISPOSICIONS TRANSITÒRIES
Primera. Expedients de renda garantida de ciutadania pendents de resoldre a lentrada en vigor daquesta llei
1. Els expedients de renda garantida de ciutadania iniciats amb anterioritat a lentrada en vigor daquesta llei sense que hi haja recaigut resolució, es resoldran dacord a la seua normativa daplicació, llevat de la renúncia de les persones interessades dacord a la Llei 39/2015 que regula el procediment administratiu.
2. La gestió i tramitació daquests expedients correspondrà a les direccions territorials de la conselleria competent en matèria de renda valenciana dinclusió. No obstant això, els expedients que estiguen tramitant-se per una entitat que tinga la consideració dentitat col·laboradora conforme a la normativa reguladora de la llei de renda garantida de ciutadania, seran tramitats per aquestes entitats, seguint per a això el procediment previst en títol III daquesta llei.
3. A lefecte del que preveu aquesta disposició, el pla familiar dinserció que, si és el cas, shaja aprovat conforme a la normativa de renda garantida de ciutadania, equivaldrà a lacord dinclusió regulat en larticle 18 daquesta llei.
Segona. Termini de tramitació i resolució
Durant el primer any de vigència daquesta llei, els terminis previstos en larticle 28.2 seran de sis mesos respecte de lapartat a i de nou mesos respecte de lapartat b.
Tercera
Durant el primer any de vigència daquesta llei, la conselleria competent en matèria de renda dinclusió habilitarà i coordinarà amb els ajuntaments els recursos necessaris per a la tramitació i lestudi de les sol·licituds presentades.
Quarta
Les quanties del conjunt de les prestacions regulades per aquesta llei seran revisades a lalça davant de possibles millores en el finançament autonòmic que ens permeta accedir a una despesa per habitant superior.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Única
Queden derogades totes les normes digual o inferior rang en el que contradiguen o soposen al que hi ha establit en aquesta llei i, en particular, les següents:
a) La Llei 9/2007, de 12 de març, de la Generalitat, de renda garantida de ciutadania de la Comunitat Valenciana.
b) El Decret 93/2008, de 4 de juliol, del Consell, pel qual es desenvolupa la Llei de renda garantida de ciutadania de la Comunitat Valenciana.
c) De la Llei 3/2017, de 3 de febrer, de la Generalitat, per a pal·liar i reduir la pobresa energètica (electricitat, aigua i gas) a la Comunitat Valenciana, els articles següents: 3, 4, 5, 6 i 7.
Les referències contingudes en normes vigents a les normes que es deroguen expressament shauran dentendre efectuades a les disposicions daquesta llei.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Habilitació normativa
Shabilita el Consell per a aprovar les disposicions generals necessàries per al desplegament i execució daquesta llei.
Segona. Entrada en vigor
Aquesta llei entrarà en vigor als quatre mesos de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
No obstant això, les previsions relatives a la modalitat de renda complementària dingressos per prestacions tindran efectes a partir de lany de lentrada en vigor de la llei, i les relatives a la modalitat de renda complementària dingressos del treball, als dos anys de lentrada en vigor de la llei.
Per tant, ordene que tots els ciutadans i totes les ciutadanes, tribunals, autoritats i poders públics als quals pertoque, observen i facen complir aquesta llei.
València, 20 de desembre de 2017
El president de la Generalitat
XIMO PUIG I FERRER