Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

Ordre de 22 de març de 1993, del Conseller de Sanitat i Consum, per la qual s'aprova el text refós del Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria de Sanitat i Consum.

(DOGV núm. 2003 de 14.04.1993) Ref. Base de dades 0782/1993

Ordre de 22 de març de 1993, del Conseller de Sanitat i Consum, per la qual s'aprova el text refós del Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria de Sanitat i Consum.
El Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria de Sanitat i Consum va ser aprovat pel Decret 187/1991, de 15 d'octubre, del Consell de la Generalitat Valenciana. S'hi contenen les estructures orgàniques de la conselleria esmentada i del seu organisme autònom, el Servei Valencià de Salut. Aquestes estructures van ser concebudes amb una intenció restrictiva i de moderació en el disseny de los unitats administratives, que es limitaven a les estrictament necessàries.
Raons evidents de contenció de les despeses públiques aconsellaren fer un altre esforç a l'administració del Consell i reduir l’organigrama de la Conselleria de Sanitat i Consum. Això ho va fer el Decret 3/1993, de 25 de gener. La reorganització escomesa per aquest decret, dins de la política del Govern Valencià de supressió de direccions generals, passà per l'eliminació de la Direcció General de Planificació Sanitària, de l’estructura anterior de la qual, a més, se suprimí un servei. En conseqüència, les funcions de planificació, programació, avaluació i ordenació sanitàries, que estaven encomanades a aquest òrgan pel Decret 187/1991, han quedat assignades a la Secretaria General de la conselleria, a la qual s'ha adscrit l’Area de Planificació Sanitària, que recull les diferents unitats que depenien de la direcció general esmentada.
D'altra banda, la disposició final primera del Decret 3/1993 encomanà a aquesta conselleria la promulgació en el termini de tres mesos del text refós del Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria de Sanitat i Consum. Per tot això,
ORDENE
Article únic
En compliment del que estableix la disposició final primera del Decret 3/1993, de 25 de gener, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual modifica el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria de Sanitat i Consum, s'aprova el text refós d'aquest reglament, que s'insereix a continuació d'aquesta ordre.
DISPOSICIO FINAL
Aquesta ordre vigirà des del dia de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 22 de març de 1993.
El Conseller de Sanitat i Consum,
JOAQUIN COLOMER SALA
Text refós del Reglament Orgànic
i Funcional de la Conselleria de Sanitat i Consum
TITOL I
Dels òrgans de la Conselleria de Sanitat i Consum
Article primer
1. La Conselleria de Sanitat i Consum és el màxim òrgan encarregat de la direcció i execució de la política del Consell de la Generalitat Valenciana en les matèries de sanitat i de consum, i exerceix les competències que legalment té atribuïdes a aquests efectes.
2. El Servei Valencià de Salut, organisme autònom de naturalesa administrativa de la Generalitat, està adscrit a la Conselleria de Sanitat i Consum.
Article segon
El conseller és l'autoritat superior 'de la conselleria i n'és el màxim òrgan executiu.
A més, com a president del Consell d'Administració del Servei Valencià de Salut, exerceix les atribucions que li confereixen la Llei de la Generalitat Valenciana 8/1987, que va crear l’esmentat organisme autònom, i el Decret 46/1988, que va aprovar el seu reglament d'organització i funcionament.
Article tercer
1. Sota l'autoritat del conseller, el nivell directiu de la Conselleria de Sanitat i Consum està integrat per les següents unitats:
- La Secretaria General.
- Les direccions generals.
2. Les direccions generals de la conselleria són les següents:
- Direcció General de Salut Pública.
- Direcció General de Règim Econòmic.
- Direcció General de Consum.
3. En cas de vacant, absència o malaltia del conseller, serà substituït en les seues funcions executives pel secretari general i, si no n'hi ha, pels directors generals d'acord amb l’ordre que es conté en aquest article, sense perjudici de les facultats de delegació previstes en l'article 68 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de Govern Valencià.
TITOL II
De l'estructura i les funcions dels òrgans directius
CAPITOL I
Del conseller
Article quart
El conseller, en la seua condició de màxima autoritat de la conselleria, posseeix totes les competències inherents al seu càrrec i, expressament, té atribuïdes les següents funcions:
a) Proposar al Govern Valencià el nomenament i el cessament d'alts càrrecs del seu departament.
b) Preparar i presentar al Govern Valencià els avantprojectes de llei, les propostes d'acord i els projectes de decret relatius a les qüestions pròpies del seu departament, i validar aquests últims una vegada aprovats.
c) Formular motivadament els avantprojectes de pressupost de la conselleria.
d) Exercir la potestat reglamentària en les matèries pròpies de la conselleria, en forma d'ordres d'aquesta.
e) Proposar al Govern Valencià, per a la seua aprovació, l’estructura i l’organització de la conselleria.
f) Executar els acords del Govern Valencià en el marc de les seues competències.
g) Resoldre en última instància els recursos que s'interposen contra resolucions del secretari general o dels directors generals, tret de les excepcions establertes en les lleis i els reglaments.
h) Resoldre els conflictes d'atribucions que sorgesquen entre distints òrgans i autoritats de la seua conselleria.
i) Exercir la direcció, la iniciativa i la inspecció de tots els serveis del departament i l'alta inspecció i la resta de funcions que li corresponguen respecte als organismes autònoms que estan adscrits al departament.
j) Disposar les despeses pròpies dels serveis de la seua conselleria dins dels límits legals i pressupostaris i l’ordenació dels pagaments corresponents.
k) Exercir les facultats ordinàries en matèria de contractació administrativa dins dels límits legals i pressupostaris.
l) Atorgar o proposar les recompenses que escaiguen i exercir les potestats disciplinàries i correctives d'acord amb les disposicions vigents.
m) Delegar l’exercici de les competències pròpies i autoritzar la delegació de les d'altres òrgans de la conselleria.
n) Qualsevol altra facultat que li atribuesquen les lleis, els reglaments, el Govern Valencià o el President de la Generalitat Valenciana.
En particular, exercirà les funcions que l'apartat segon de l'article segon de la Llei del Servei Valencià de Salut assigna a la Conselleria de Sanitat i Consum, tret de les que expressament estiguen atribuïdes a altres òrgans.
Article cinquè
Com a òrgan col·legiat assessor del conseller, i sota la seua presidència, hi ha el Consell de Direcció de la Conselleria de Sanitat i Consum, que estarà integrat pel secretari general, els directors generals, el director del Servei Valencià de Salut i el Cap del Gabinet del Conseller.
Quan el conseller ho estimarà convenient, hi assistiran també els directors o responsables dels distints òrgans o centres dependents de la conselleria, i els caps d'unitats del departament.
Article sisè
Directament dependent del Conseller de Sanitat i Consum hi haurà el Gabinet del Conseller, com a òrgan de suport i assistència immediata d'aquest.
Article setè
Amb les funcions i l'organització previstes en el Decret 210/1992, de 23 de novembre, del Consell de la Generalitat Valenciana, depenen també directament del Conseller de Sanitat i Consum l'Institut Valencià d'Estudis en Salut Pública, i els seus òrgans superiors.
CAPITOL II
De la Secretaria General
Article vuité
1. Al secretari general, segona autoritat de la conselleria, li corresponen les atribucions contingudes en l'article 75 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de Govern Valencià, i en particular:
a) La inspecció dels centres i organismes dependents de la conselleria.
b) Prestar assistència i assessorament tècnic al conseller i a les direccions generals, en matèria d'elaboració de normes, resolució de recursos i emissió d'informes.
c) Exercir el comandament superior de tot el personal de la conselleria i resoldre tots els afers que s'hi referesquen, tret dels casos reservats a la decisió del conseller.
d) Presidir els òrgans col·legiats de la conselleria quan no corresponga al conseller, i exercir la representació de la conselleria en absència d'aquest.
e) La realització d'estudis i la recopilació de documentació sobre matèries pròpies de la conselleria.
f) Disposar tot el que concerneix el règim intern dels serveis generals de la conselleria i resoldre els corresponents expedients quan no siga facultat privativa del conseller.
g) Assumir el control centralitzat de tota la informació i la informàtica de la conselleria.
h) Actuar com a òrgan de comunicació amb les altres conselleries i amb altres organismes o entitats.
i) Vetllar pel compliment de les decisions adoptades pel conseller i efectuar el seguiment de l’execució dels programes de la conselleria.
j) Les altres funcions que li siguen encomanades pel conseller o que li atribuesquen les disposicions vigents.
2. A més, com a vice-president del Consell d'Administració del Servei Valencià de Salut, exerceix les atribucions que li confereixen la llei i el reglament d'organització i funcionament que el regulen.
Article nové
Amb la màxima jerarquia del nivell administratiu la Secretaria General Administrativa atén tots els serveis generals de la conselleria i dona suport directe al secretari general.
Depenen de la Secretaria General Administrativa les següents unitats:
- Area d'Informàtica.
- Servei de Gestió Administrativa.
Article deu
1. L'Area d'Informàtica és la unitat que dirigeix i que impulsa la informatització dels afers propis de la conselleria i del Servei Valencià de Salut.
En particular, exerceix les següents funcions:
a) Ocupar-se de la normalització del material i de la documentació informàtica utilitzats per la conselleria i pel Servei Valencià de Salut i coordinar les accions realitzades en la matèria.
b) Assessorar les, distintes unitats i desplegar criteris per a l'adquisició de béns i serveis informàtics, garantint-ne una adequada compatibilitat.
c) El manteniment de bases de dades generals i la consolidació i explotació de dades administratives i sanitàries.
d) El seguiment i l’optimització dels processos d'elaboració de nòmines.
2. Per a la realització de les funcions assenyalades en l'apartat anterior l'Area d'Informàtica coordina els següents serveis:
- Servei d'Informàtica, que exercirà les funcions a) i b) de l'apartat 1.
- Servei de Procés de Dades, que exercirà les següents funcions c) i d) de l'apartat 1.
Article onze
El Servei de Gestió Administrativa exercirà les següents funcions:
a) Dirigir el funcionament del Registre General de la conselleria i de les oficines d'informació i d'iniciatives i reclamacions que en depenen.
b) Vetllar pel correcte funcionament de l'arxiu, i ocupar-se del procés i emmagatzematge de totes les dades i de qualsevol documentació que es consideren necessàries per al correcte funcionament dels serveis.
c) L'organització i el control dels afers generals de la conselleria, atenent el correcte funcionament, manteniment i seguretat dels seus béns i drets.
d) Revisar i actualitzar periòdicament l’inventari de béns i de material de la conselleria.
e) Realitzar els tràmits que corresponen a la conselleria en l'arrendament dels immobles necessaris per al funcionament dels centres d'aquesta o del Servei Valencià de Salut.
f) La tramitació i el seguiment dels convenis i acords de col·laboració que la conselleria haurà de proposar al Consell, per a la seua subscripció amb entitats públiques o privades.
g) Tramitar tot allò relatiu a la negociació de transferències de funcions i de serveis sanitaris.
h) Traduir al valencià, o del valencià al castellà, els textos que hauran de ser objecte de publicació al Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, i tots els altres que li siguen encomanats pel conseller, pel secretari general o pels directors generals.
i) Realitzar els tràmits necessaris per a la publicació dels actes o de les disposicions de la conselleria en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, tant pel que fa al text castellà com al valencià.
Article dotze
1. Depenen directament del secretari general les següents unitats:
- Area de Recursos Humans
- Unitat de Seguiment i Control del Servei Valencià de Salut.
- Area de Planificació Sanitària.
- Servei Jurídic.
- Gabinet Tècnic.
Article tretze
1. L'Area de Recursos Humans és la unitat que té encomanada la planificació i la tramitació de determinats afers relatius al personal de la conselleria i del Servei Valencià de Salut i exerceix en particular les següents funcioni:
a) La planificació de les necessitats de mitjans personals, així com la formació de personal.
b) L'estudi i la proposta de règim retributiu del personal sanitari.
c) L'execució de la política de relacions amb les organitzacions sindicals o els òrgans de representació dels empleats del sector sanitari.
d) La classificació dels llocs de treball de caràcter sanitari.
e) La custòdia i l'arxiu dels expedients personals dels empleats de la conselleria.
f) La gestió del Registre de Personal Sanitari, i la anotació de tots els actes o resolucions que afecten la vida administrativa dels empleats públics sanitaris.
g) L'elaboració de les relacions de llocs de treball de caràcter sanitari.
h) L'elaboració de les ofertes anuals d'ocupació pública del personal de les institucions sanitàries del Servei Valencià de Salut.
i) L'assessorament jurídic als òrgans que efectuen la negociació col·lectiva.
j) Informar preceptivament sobre les convocatòries o ofertes de qualsevol tipus en matèria de personal.
k) Tramitar les reclamacions prèvies del personal del Servei Valencià de Salut interposades contra actes dictats per òrgans de la conselleria.
l) Tramitar els recursos interposats en matèria de personal, amb les condicions de l'apartat anterior.
m) Tramitar els afers relatius al personal no sanitari de la conselleria i tots aquells que corresponguen al conseller o al secretari general.
2. Per a la realització de les funcions assenyalades en l'apartat anterior, l’Area de Recursos Humans s'estructura en els següents serveis:
- Servei de Planificació i Relacions Sindicals, que exercirà les funcions dels apartats a), b), e) i d).
- Servei de Registre de Personal Sanitari, que exercirà les funcions dels apartats e), f), g) i h).
- Servei de Règim Jurídic de Personal, que exercirà les funcions i), j), k), l) i m).
Article catorze
La Unitat de Seguiment i Control del Servei Valencià de Salut actuarà sota la coordinació de la Inspecció General de Serveis de la Generalitat Valenciana, desplegant les següents funcions respecte al Servei Valencià de Salut:
a) Efectuar el seguiment i el control de l’organització i el funcionament administratiu i sanitari de tots els serveis, centres i dependències de l’organisme i dels hospitals privats vinculats a ell.
b) Dur a terme les investigacions i informacions prèvies necessàries sobre les actuacions de les quals puguen derivar-se responsabilitats individuals en el desenvolupament del procediment administratiu, i també sobre qualsevol irregularitat que es produesca en el funcionament general dels serveis sanitaris i en les activitats d'atenció als usuaris.
c) Proposar a l’òrgan competent la incoació d'expedients disciplinaris quan de les investigacions fetes i les informacions obtingudes es presumesca una infracció de qualsevol mena.
d) Elaborar informes en què es diagnostiquen i analitzen les causes que motiven els recursos, les queixes i les reclamacions dels usuaris.
e) Comprovar el compliment en la pràctica dels plans d'actuació dictats pels òrgans competents, verificant-ne els resultats obtinguts i les desviacions que s'hi hagen pogut produir.
f) Proposar, a través de la secretaria general, les modificacions que es consideren adients, en l’estructura i el funcionament dels serveis, com a conseqüència del control efectuat.
g) La direcció, l’impuls i la supervisió de l'activitat inspectora sanitària que internament faça el Servei Valencià de Salut.
h) Qualsevol altra que expressament li encomanen el conseller o el secretari general de la conselleria.
Tot això sense perjudici que el conseller o el secretari general de la conselleria atribuesquen, permanentment o per a assumptes concrets, determinades funcions de fiscalització a altres unitats de la conselleria.
Article quinze
1. L'Area de Planificació Sanitària és la unitat encarregada de la planificació, la gestió i la tramitació de les següents funcions, la resolució de les quals queda encomanada al secretari general:
a) Establir els criteris i les normes generals de l'avaluació sanitària.
b) Avaluar i analitzar l’estructura, el procés i els resultats de l'acció sanitària.
c) Avaluar i analitzar els sistemes d'informació en l’àmbit sanitari.
d) Establir els criteris per al desplegament d'una política de qualitat global en l'acció sanitària.
e) Avaluar el desenvolupament de la política de qualitat de l'atenció sanitària assolit als centres i serveis sanitaris.
f) Estudiar, dissenyar, impulsar i desplegar les normes del procés d'acreditació dels recursos sanitaris o en activitats determinades.
g) Establir, dissenyar i desplegar la política de qualitat en l'atenció sanitària.
h) Exercir les competències d'autorització administrativa per a la creació, la construcció, la modificació, l'adaptació i la supressió dels centres, serveis i establiments sanitaris de qualsevol mena i naturalesa, inclosos els balnearis i les entitats d'assegurança lliure d'assistència mèdico- farmacèutica a la Comunitat Valenciana.
i) Classificar i catalogar els establiments públics i privats.
j) Elaborar, mantenir i custodiar el Registre Sanitari de la Comunitat Valenciana.
k) Acreditar els centres, serveis, unitats i establiments sanitaris, públics i privats.
l) Concedir les autoritzacions de la publicitat mèdico- farmacèutica, i efectuar-ne la vigilància.
m) Reconèixer l'interès sanitari de cursos, jornades, congressos i altres actes similars que se celebren a la Comunitat Valenciana, i també de les associacions, societats i federacions de caràcter sanitari les activitats de les quals es facen en el mateix àmbit.
n) Estudiar i autoritzar les unitats especials i els serveis de referència de la Comunitat Valenciana.
o) L'autorització, la classificació i el registre d'oficines de farmàcia i d'altres centres, serveis i establiments farmacèutics.
p) Exercir les competències sobre policia sanitària mortuòria.
q) Establir les prioritats i els criteris d'ordenació territorial en política sanitària, i elaborar i desenvolupar la proposta del Mapa Sanitari de la Comunitat Valenciana.
2. Depenen de l’Area de Planificació Sanitària els responsables del Pla de Salut Mental, del Programa de Lluita contra el Càncer, del Pla del Sistema d'Atenció Sanitària Urgent (SASU), del Programa de Rehabilitació, i tots els altres que s'establesquen. Igualment, l’àrea coordinarà les funcions de l’Oficina Permanent del Mapa Sanitari de la Comunitat Valenciana.
3. De l’Area de Planificació Sanitària depenen els següents serveis:
- Servei d'Avaluació Sanitària i Qualitat Assistencial, que farà les funcions a), b), c),d), e), f), i g) de l'apartat 1.
- Servei d'Ordenació Sanitària, que farà les funcions h), i), j), k), l), m), n), o), p) i q) del mateix apartat.
Article setze
El Servei Jurídic és la unitat que té encomanat l'assessorament jurídic al conseller, al secretari general i a les direccions generals, alhora que proposa instruccions per a les unitats que facen funcions de tramitació de sancions i recursos o que mantinguen qualsevol tipus de relació amb els tribunal de justícia, sense perjudici de les funcions atribuïdes al Gabinet Jurídic de la Presidència de la Generalitat Valenciana. En particular, exerceix les següents funcions:
a) Informar i assessorar sobre els recursos que s'interposen davant el conseller o altres òrgans de la conselleria, tret dels considerats en els apartats k) i l) de l'apartat 1 de l'article 12.
b) Estudiar les disposicions de caràcter general i informar sobre elles. Serà preceptiu l’informe en aquells projectes normatius que emanen de la conselleria.
c) Assumir l’elaboració dels projectes normatius que li siguen encomanats.
d) Emetre informe sobre els projectes de concerts, convenis i acords de transferències.
e) Efectuar els estudis jurídics que li siguen encomanats pel conseller, pel secretari general o pels directors generals.
f) Tramitar els expedients motivats per qüestions de competència i conflictes d'atribucions.
g) Informar preceptivament sobre les resolucions motivades per reclamacions de responsabilitat patrimonial de l'Administració.
h) Informar preceptivament sobre les propostes d'anul·lació d'actes administratius.
i) Ordenar la documentació jurídica i efectuar el seguiment de la legislació estatal i autonòmica.
j) Informar preceptivament sobre aquells altres casos en què ho impose la legislació vigent.
Article disset
El Gabinet Tècnic presta assessorament i assistència tècnica al conseller, al secretari general i a les direccions generals en matèria d'emissió d'informes, realització d'estudis i recopilació de documentació sobre matèries pròpies de la conselleria, alhora que realitza anàlisis estadístiques sobre els afers que 96n competència de la conselleria.
En particular, el Gabinet Tècnic exerceix les següents funcions:
a) El suport al conseller en relació amb les Corts Valencianes i d'altres institucions.
b) Les relacions de la conselleria amb els mitjans de comunicació.
c) La informació sobre la presència de temes de sanitat i consum en els mitjans de comunicació.
d) Confeccionar i proposar el programa editorial de cada exercici, i efectuar-ne l'anàlisi del cost.
e) La realització de publicacions tècniques, siguen o no periòdiques, i de material de difusió.
f) L'anàlisi de les fonts documentals i de les necessitats dels destinataris de les publicacions.
g) L'arxiu de la bibliografia pluridisciplinar o de caràcter sanitari.
h) Crear els sistemes d'informació necessaris, tant referencials com font.
i) El manteniment d'un fons de documentació sanitària.
j) Fomentar el manteniment i la millora dels sistemes d'informació de les distintes unitats de la conselleria i donar-los suport tècnic.
k) Efectuar anàlisis estadístiques segons la documentació obtinguda i la que es puga replegar dels òrgans de la conselleria i del Servei Valencià de Salut.
l) La realització d'estudis pluridisciplinars i projectes tècnics.
m) El desplegament de la política d'imatge de la conselleria.
CAPITOL III
De la Direcció General de Salut Pública
Article divuit
La Direcció General de Salut Pública és l’òrgan directiu de la Conselleria de Sanitat i Consum encarregat d'exercir les següents funcions:
a) Realitzar els estudis epidemiologies conduents al coneixement de l’estat de salut de la població i dels factors de risc que incideixen sobre aquesta.
b) Vigilar i analitzar els indicadors de morbiditat i mortalitat, estudiar la història natural de les malalties amb prevalença en la Comunitat Valenciana i les noves patologies.
c) Dirigir i coordinar els diferents registres d'interés en salut pública tals com els de mortalitat, tumors, interrupcions voluntàries de l’embaràs, malalts renals, sida, vacunacions, metabolopaties i altres que es puguen crear.
d) Dissenyar els sistemes d'informació i avaluació en els temes de la seua competència.
e) El control i la vigilància sanitària de la producció, l’emmagatzemament, el transport, la manipulació i la venda d'aliments, begudes i productes relacionats directament o indirectament amb l'alimentació.
f) El control i la vigilància dels manipuladors d'aliments.
g) L'autorització sanitària i la gestió del Registre General Sanitari d'Aliments, sense perjudici de la competència del Ministeri de Sanitat i Consum.
h) Dissenyar i avaluar els programes de promoció de salut dirigits a millorar l’estat de salut de la població materno- infantil, incloent-hi la planificació familiar com a activitat pròpia.
i) Dissenyar i avaluar els programes que augmenten la capacitat de la població per identificar els principals factors de risc atribuïbles a conductes individuals o socials a fi de millorar-ne la qualitat de vida.
j) Desplegar les activitats d'informació i d'educació per a la salut orientades a fomentar estils de vida sans en la població.
k) Dissenyar i avaluar els programes de salut relatius a la prevenció de malalties amb prevalença a la Comunitat Valenciana (malalties càrdio- vasculars, càncer, accidents, etc.).
l) Promoure el desplegament d'estudis i programes específics en matèria de salut laboral.
m) Dissenyar i avaluar els programes de salut encaminats a millorar la qualitat de vida de grups específics.
Article dinou
1. Per a l’exercici de les seues funcions la Direcció General de Salut Pública coordina els serveis que s'estableixen en l'apartat següent, així com l’Arca de Promoció de la Salut.
2. Depenen directament del director general els següents serveis:
- Servei d'Epidemiologia, que exercirà les funcions dels apartats a), b), c) i d) de l'article anterior.
- Servei d'Higiene dels Aliments, que exercirà les funcions dels apartats e), f) i g) del mateix article.
3. L'Area de Promoció de la Salut coordina els següents serveis:
- Servei de Promoció de la Salut Materno- Infantil, que exercirà les funcions de l'apartat h) de l'article anterior.
- Servei de Promoció d'Estils de Vida Saludables, que exercirà les funcions dels apartats i) i j).
- Servei de Programes Especials, que exercirà les funcions dels apartats k), l) i ll), sempre de l'article anterior.
4. Depén del director general de Salut Pública la Unitat del Programa de Prevenció de la Sida i la Secretaria del Pla de Salut de la Comunitat Valenciana.
CAPITOL IV
De la Direcció General de Règim Econòmic
Article vint
La Direcció General de Règim Econòmic és l'òrgan directiu de la conselleria encarregat d'exercir les següents funcions, sense perjudici de les competències assignades a altres òrgans de l'administració autonòmica:
a) L'elaboració, el seguiment i la gestió del pressupost de la conselleria, amb una especial referència a la direcció i gestió pressupostària del Servei Valencià de Salut.
b) La gestió de crèdits, accions, procediments i qualsevol altra activitat que tinga relació amb les nòmines del personal dependent de la Conselleria de Sanitat i Consum en els àmbits del procés, pagament i comptabilització de les meritacions salarials, contingències fiscals i quotes socials.
c) La utilització òptima de recursos amb criteris de racionalitat en la despesa i avaluació, disseny i implantació de procediments de gestió de fonts de finançament addicionals del Servei Valencià de Salut.
d) La introducció d'instruments, mecanismes i estratègies en la gestió econòmica i financera de la conselleria amb la finalitat de la consecució d'un equilibri financer i una agilitat administrativa que tinga la seua convergència cap a l'eficiència, l'equitat i la qualitat.
e) Executar la gestió econòmica, comptable i pressupostària de les distintes direccions generals de la conselleria amb la tramitació dels corresponents documents administratius, de tal forma que permeta una normal execució del pressupost de despeses corrents i de capital.
f) La supervisió i redacció si s'escau dels projectes tècnics d'execució d'obres i d'instal·lacions. També efectuar el seguiment i la gestió de l’execució de les inversions en curs, la revisió i aprovació de les certificacions d'obra, liquidacions i altres actes administratius que comporten el normal desplegament d'una inversió.
g) L'avaluació, la planificació, la programació i el finançament de les inversions a efectuar per la conselleria en consideració recíproca entre les necessitats assistencials i les disponibilitats pressupostàries, amb una especial especial atenció quant a conservació i manteniment de les instal·lacions existents.
h) L'anàlisi, el disseny i l'aprovació de criteris i situacions que vagen dirigides a l’àrea de la qualitat assistencial, amb una especial referència a tot allò relacionat amb l’hoteleria.
i) Coordinar la gestió patrimonial de la conselleria dirigida a la identificació i acreditació de tots els béns, drets i obligacions que afecten aquesta, amb una especial referència al Servei Valencià de Salut.
j) El disseny, l'anàlisi, la determinació i l’ordenació de criteris en relació amb les compres i subministraments que s'efectuen al Servei Valencià de Salut, la direcció i el desplegament de sistemes de gestió d'estocs.
k) La direcció i gestió de la contractació administrativa que a l’empara de la normativa vigents gestione en la conselleria i, en tot cas, la tramitació dels expedients de Contractació que s'efectuen amb caràcter centralitzat.
Article vint-i-un
1. Per a la realització de les seues funcions la Direcció General de Règim Econòmic s'estructura en els següents serveis:
- Servei de Gestió Pressupostària, que exercirà les funcions dels apartats a) i b) de l'article anterior.
- Servei d'Avaluació i Anàlisi Econòmica, que exercirà les funcions dels apartats c) i d).
- Servei de Gestió Econòmica, que exercirà les funcions de l'apartat e), sempre de l'article anterior.
2. Directament dependent del director general s'adscriu la Direcció per a la Gestió d'Infrastructura, Subministraments i Hoteleria, que coordina els següents serveis:
- Servei d'Obres, que exercirà les funcions dels apartats f) i g) de l'article anterior quant a obres.
- Servei d'Instal·lacions i Serveis Generals, que exercirà les funcions dels apartats h), i) i j) a més dels apartats f) i g) quant a instal·lacions i enginyeria.
- Servei de Contractació Administrativa, que exercirà les funcions de l'apartat k), sempre de l'article anterior.
CAPITOL V
De la Direcció General de Consum
Article vint-i-dos
La Direcció General de Consum és l’òrgan directiu que programa i executa la política de la conselleria i que exerceix les seues competències en matèria de defensa dels consumidors i usuaris, inclusivament la dels serveis sanitaris.
Són funcions de la Direcció General de Consum les següents:
a) La prevenció i correcció de l'alteració, l'adulteració o el frau en els béns i serveis.
b) La vigilància del compliment de les normes relatives al registre, homologació, tipificació, etiquetatge, envasament, i publicitat de béns i serveis.
c) Verificar les condicions relatives a la naturalesa, garantia, arranjament o reparació de béns duradors.
d) Vetllar per l’observança de les disposicions sobre seguretat en béns i serveis en allò que puga suposar un risc per al consumidor i usuari.
e) La correcció de les actuacions que suposen un increment no autoritzat dels preus o marges comercials.
f) Promoure les mesures adequades per evitar i suplir les situacions d'inferioritat, subordinació o indefensió en què puguen trobar-se els consumidors i usuaris.
g) La planificació i execució de programes d'informació que faciliten una elecció racional de béns i serveis per part dels consumidors i usuaris.
h) La coordinació, suport i assessorament de les oficines municipals d'informació al consumidor, així com contribuir a la formació i perfeccionament del personal que realitza funcions d'informació al consumidor o de control de béns i serveis.
i) L'impuls del moviment associatiu de consumidors i usuaris i la gestió del seu Registre d'Associacions.
j) L'elaboració de directrius en matèria d'informació i atenció a l’usuari dels serveis sanitaris públics.
k) L'estudi, anàlisi, control i avaluació dels suggeriments i queixes dels usuaris dels serveis sanitaris públics.
l) L'impuls i suport tècnic i administratiu a les juntes arbitrals de consum.
Article vint-i-tres
Per a l’exercici d'aquestes funcions la Direcció General de Consum s'estructura en els següents serveis:
- Servei d'Inspecció de Béns i Serveis, que exercirà les funcions dels apartats a), b), c), d) i e) de l'article anterior.
- Servei de Suport i Defensa del Consumidor i Usuari, que exercirà les funcions dels apartats f), g), h), i), j) i k).
- Servei d'Arbitratge i Conciliació, que exercirà les funcions de l'apartat l), sempre de l'article anterior.
CAPITOL VI
Del Servei Valencià de Salut
Article vint-i-quatre
Amb la dependència, organització superior i funcionament establerts en la Llei de la Generalitat Valenciana 8/87, de 4 de desembre, el Servei Valencià de Salut comptarà amb els òrgans de gestió que s'estableixen en aquest capítol.
Article vint-i-cinc
1. El director del Servei Valencià de Salut, que posseeix el rang de director general, és l’òrgan de direcció, gestió i inspecció dels serveis i activitats de l’organisme, conformement amb la llei i amb el reglament d'organització i funcionament que el regulen, i coordina les unitats i serveis responsables de l'assistència sanitària.
2. Per a l'exercici de les seues funcions, el director compta amb la Secretaria General del Servei Valencià de Salut, que integra totes les unitats i els serveis administratius pertanyents a l'organisme.
Article vint-i-sis
Dependents del director, i coordinades pel secretari general del Servei Valencià de Salut, hi ha les següents unitats:
A) La Direcció per a la Gestió d'Atenció Primària, que coordinarà els serveis següents:
- Servei d'Atenció Primària, que farà la funció de gestió dels programes corresponents.
- Servei de Gestió de Demanda, que analitzarà la demanda d'assistència i elaborarà els indicadors de gestió de les institucions sanitàries.
B) La Direcció per a la Gestió d'Assistència Especialitzada, que coordinarà els següents serveis:
- Servei d'Activitat Assistencial, que efectuarà les funcions de gestió dels corresponents programes i l’elaboració dels indicadors de gestió de les institucions sanitàries.
- Servei de Gestió de Demanda i Concerts, que analitzarà la demanda assistencial, desplegarà la gestió dels problemes derivats de les llistes d'espera i el control de l'assistència dels centres i serveis concertats, i efectuarà la tramitació i el seguiment dels concerts que se subscriguen amb entitats sanitàries no administrades per la Generalitat Valenciana.
- Servei de Tecnologia i Equipaments, que efectuarà l’inventari de la tecnologia sanitària i l'anàlisi del seu rendiment i les seues necessitats, i els estudis de projectes i de noves tecnologies.
C) Area de Programes, que gestionarà les activitats de salut pública, segons les directrius i els criteris fixats per la Direcció General de Salut Pública, i els corresponents programes especials, inclòs el Programa de Trasplantaments de la Comunitat Valenciana. Coordinarà els següents serveis:
- Servei de Gestió de Programes, que gestionarà els diferents programes especials d'assistència, específics i d'atenció a l’usuari.
- Servei d'Assistència Sanitària Urgent i Emergències, que gestionarà el Programa d'Atenció Sanitària Urgent per a les grans ciutats, coordinarà i desenvoluparà els centres d'informació i coordinació d'urgències i exercirà les funcions derivades del Pla Director d'Urgències, amb una especial incidència en el transport sanitari i en la gestió del programa d'emergències mèdiques.
D) Area de Prestacions i Assistència Farmacèutica, que a més d'exercir les funcions pròpies del Centre Autonòmic Valencià d'Informació de Medicaments, coordinarà els següents serveis:
- Servei de Prestacions i Assistència Farmacèutica, que gestionarà i coordinarà la prestació farmacèutica i l'adquisició i dispensació de productes i especialitats farmacèutiques, durà a terme l'avaluació de les prescripcions per àrees, zones, teràpies i altres circumstàncies; gestionarà i coordinarà el marc d'activitats i durà el control efectiu de l'organització i vigilància dels serveis d'urgència, torns de guàrdia, horaris, vacances i de l'assistència prestada per les oficines de farmàcia i els altres serveis i establiments farmacèutics; executarà les funcions que la legislació de l'Estat estableix en matèria de productes farmacèutics i participarà en la regulació de les funcions i serveis encomanats als farmacèutics titulars.
- Servei de Prestacions Complementàries, que gestionarà i coordinarà les prestacions ortopèdiques, el reintegrament de despeses, el transport sanitari no concertat, l'autorització establerta en l'article 53 del Reglament dels Serveis Mèdics d'Empresa, les dietes d'estada per assistència sanitària i les qüestions relatives a convenis internacionals i a altres prestacions sanitàries.
Article vint-i-set
Adscrits a la Secretaria General del Servei Valencià de Salut hi ha els següents serveis:
- Servei de Gestió d'Afers Generals, que gestionarà els afers generals dels serveis centrals de l’organisme, tramitarà les despeses de funcionament dels dits serveis, i serà l’encarregat del Registre General, del manteniment i de la seguretat de les instal·lacions, de la distribució i el control del personal subaltern i, en general, del règim interior dels esmentats serveis.
També tramitarà els expedients derivats de les competències que el director i el consell d'administració posseesquen en matèria de gestió econòmico- administrativa.
- Assessoria Jurídica, que tindrà com a missió la representació i defensa en judici de l’organisme, l’ordenació de la documentació jurídica i l'assessorament jurídic i l’emissió d'informes a petició dels diferents òrgans de gestió de l’entitat.
- Servei d'Inspecció, que assumirà la coordinació i la gestió de les activitats en matèria d'inspecció sanitària que duga a terme el Servei Valencià de Salut.
- Servei de Selecció de Personal, que tramitarà el que concerneix als processos de selecció i provisió, i els nomenaments o la contractació del personal consegüents, quan aquestes funcions corresponguen, originàriament o per delegació, a òrgans centrals del Servei Valencià de Salut.
- Servei de Tramitació d'Afers de Personal, que tramitarà els altres afers referents al personal, quan aquests corresponguen, originàriament o per delegació, a òrgans centrals del Servei Valencià de Salut.
TITOL III
De l'organització perifèrica
de la Conselleria de Sanitat i Consum
Article vint-i-vuit
Els serveis territorials de la conselleria són l’expressió orgànica del principi de desconcentració que regeix l'activitat de l'administració de la Generalitat Valenciana, i sota la superior autoritat del conseller, depenen orgànicament del secretari general a través de la Secretaria General Administrativa, i, funcionalment, del secretari general i de cada direcció general en les matèries de les seues pròpies competències.
Article vint-i-nou
1. A cadascuna de les províncies de la Comunitat Valenciana hi haurà una direcció territorial de la Conselleria de Sanitat i Consum, al front de la qual hi haurà un director, designat lliurement pel Conseller de Sanitat i Consum d'entre el personal funcionari, estatutari o laboral, que exercirà la direcció superior de tots els serveis del departament i del Servei Valencià de Salut existents en la seua província, assumirà la representació política i administrativa de la conselleria, així com les funcions què als delegats provincials de l’esmentat organisme autònom atribuesca en cada moment la legislació vigent.
2. Sota la dependència orgànica del director territorial es troben l’Arca Territorial de Salut Pública i Consum i l'Area Territorial del Servei Valencià de Salut.
3. Del cap de l’Area Territorial de Salut Pública i Consum depén orgànicament el Servei Territorial de Consum, funcionalment dirigit per la direcció general d'aquest nom, i també la resta d'unitats que tinguen al seu càrrec la gestió, el desplegament i el control dels programes i activitats de la conselleria en el seu àmbit territorial.
4. Del cap de l'Area Territorial del Servei Valencià de Salut dependran, en tot allò que subsistesquen, els actuals serveis adscrits a les delegacions provincials de l'esmentat organisme autònom.
Article trenta
Contra els actes emanats dels directors territorials es podrà interposar recurs d'alçada davant el secretari general de la conselleria o davant els directors generals que siguen competents per raó de la matèria.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera
Sense perjudici del que estableixen la disposició addicional tercera i la disposició transitaria d'aquest reglament, els mitjans i els serveis dependents de les direccions generals de Promoció de la Salut i de Planificació de l'Assistència Sanitària des de l’entrada en vigor del Decret 187/1991 es consideraran integrats, respectivament, en les direccions generals de Salut Pública i de Planificació Sanitària.
Segona
Al personal estatutari que reunesca els requisits exigits se'ls podran oferir els llocs de treball de caps de serveis, de programes específics o de rang superior pertanyents als serveis centrals o perifèrics de la Conselleria de Sanitat i Consum i del Servei Valencià de Salut, que estiguen classificats com a de naturalesa laboral o d'administració especial, si escau, conformement amb les relacions de lloes de treball respectives i segons conste en la convocatòria corresponent.
Mentre ocupen aquests llocs els serà d'aplicació la normativa de funció pública de la Generalitat Valenciana, i quedaran en el centre de procedència en la situació que corresponga d'acord amb els seus respectius estatuts.
Tercera
Les funcions de caràcter executiu i normatiu atribuïdes per les disposicions vigents a la Direcció General de Planificació Sanitària es consideraran efectuades a favor de la Secretaria General de la Conselleria de Sanitat i Consum. Les funcions de gestió i tramitació administratives atribuïdes a aquesta direcció general es consideraran encomanades a l’Area de Planificació Sanitària.
DISPOSICIO TRANSITORIA
1. Les unitats i els llocs de treball del nivell administratiu continuaran subsistents i seran retribuïts amb càrrec als mateixos crèdits pressupostaris, fins que s'aprovaran les relacions de llocs de treball adaptades a l’estructura orgànica d'aquest reglament, sense perjudici que, des del moment en què aquest entre en vigor, es produesquen determinats canvis d'adscripció d'unitats administratives, d'acord amb la reorganització efectuada i amb independència del fet que aquestes pertanyeren directament a la Conselleria o al Servei Valencià de Salut.
2. Als efectes del que estableix l'apartat anterior, les unitats la denominació de les quals no haja variat, passaran a dependre, amb els seus actuals mitjans personals i materials, de les unitats superiors que disposa el reglament.
3. Pel que fa a les unitats que hauran variat de denominació i les de rang inferior a servei passaran a ser aquelles que corresponga o s'hi incorporaran d'acord amb les funcions que tingueren assignades, en relació amb les atribuïdes per aquest reglament.
4. El secretari general de la conselleria adoptarà les mesures pertinents per a l'aplicació del que estableix aquesta disposició.
DISPOSICIO DEROGATORIA
Queden derogades totes les normes d'igual o d'inferior rang que s'oposen al que estableix aquest Decret, i en especial el Decret 159/1987, de 21 de setembre, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual es va aprovar el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria de Sanitat i Consum, i els corresponents preceptes del Decret 46/1988, de 12 d'abril, del Consell de la Generalitat Valenciana, que va aprovar el Reglament d'Organització i Funcionament del Servei Valencià de Salut.
DISPOSICIO FINAL
El conseller de Sanitat i Consum dictarà totes les disposicions reglamentàries que calguen per al desplegament i l'aplicació del que disposa aquest decret, amb l'informe previ de les conselleries d'Economia i Hisenda i d'Administració Pública.

linea
Mapa web