Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

Decret 187/1991, de 15 d'octubre, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual s'aprova el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria de Sanitat i Consum.

(DOGV núm. 1650 de 25.10.1991) Ref. Base de dades 2970/1991

Decret 187/1991, de 15 d'octubre, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual s'aprova el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria de Sanitat i Consum.
La fins ara vigent estructura orgànica i funcional de la Conselleria de Sanitat i Consum obeïa a la realitat del moment de la seua aprovació mitjançant el Decret 159/1987 de 21 de setembre, del Consell de la Generalitat Valenciana.
Tal i com s'apuntava en l'exposició de motius del reglament que va ser aprovat per aquell decret, el departament quedava configurat mitjançant una estructura orgànica adequada a la missió que havia de realitzar davant la culminació del procés d'assignació de competències en matèria sanitària, que anava a produir-se amb les transferències corresponents als serveis i funcions de l’Institut Nacional de la Salut, i davant la creació i implantació del Servei Valencià de Salut, com a conjunt de tots els centres, serveis i establiments sanitaris de la Comunitat Valenciana.
El Reial Decret 1612/1987, de 27 de novembre, va aprovar l'acord de la Comissió Mixta prevista en la disposició transitòria quarta de l'Estatut d’autonomia de la Comunitat Valenciana, pel qual es traspassaven les funcions de l'Institut Nacional de la Salut, així com els corresponents serveis i institucions i mitjans personals, materials i pressupostaris necessaris per a l'exercici d'aquestes funcions.
Per la seua part, la promulgació de la Llei de la Generalitat Valenciana 8/1987, de 4 de desembre, del Servei Valencià de Salut, va suposar la creació d'aquesta entitat com a organisme autònom de naturalesa administrativa adscrit a la Conselleria de Sanitat i Consum.
Produïda la transferència i creat el Servei Valencià de Salut, la conselleria ha anat complint durant el període de temps transcorregut la missió que havia quedat plasmada en el seu reglament orgànic i funcional, i per açò, una vegada aconseguits els objectius proposats, cal la promulgació d'una nova norma organitzativa que es corresponga amb el moment present de consolidació de l'organisme i amb les actuals exigències socials en matèria de sanitat i de consum.
A això respon aquest reglament, del qual caldria destacar, com a principals innovacions, la creació de la Direcció General de Règim Econòmic, indispensable per a l'adequada planificació i gestió d'unes dotacions pressupostàries de tan considerable quantia i heterogeneïtat com ho són les del Servei Valencià de Salut; la creació de l’Area de Recursos Humans, adscrita a la Secretaria General, que representa l’òrgan de planificació i seguiment dels mitjans personals de l’organisme, així mateix heterogenis i abundants; i, finalment, la integració del Servei Valencià de Salut en l’estructura del departament, com una peça importantíssima d'aquest i instrument d'execució de les directrius i criteris generals de la política de salut de la Comunitat Valenciana, la fixació de la qual correspon a la Conselleria de Sanitat i Consum, i amb açò l’organisme es trobarà més pròxim a la seua finalitat en ser més immediata la connexió entre ambdós.
En atenció d'aquests motius, a proposta del Conseller de Sanitat i Consum, i amb la deliberació prèvia del Govern Valencià, en la reunió del dia 15 d'octubre de 1991,
DECRETE:
TITOL I
Dels òrgans de la Conselleria de Sanitat i Consum
Article primer
1. La Conselleria de Sanitat i Consum és el màxim òrgan encarregat de la direcció i execució de la política del Govern Valencià en les matèries de sanitat i de consum, i exerceix les competències que legalment té atribuïdes a aquests efectes.
2. El Servei Valencià de Salut, organisme autònom de naturalesa administrativa de la Generalitat Valenciana, està adscrit a la Conselleria de Sanitat i Consum.
Article segon
El conseller és l'autoritat superior de la conselleria, i n'és el màxim òrgan executiu.
A més, com a President del Consell d'Administració del Servei Valencià de Salut, exerceix les atribucions que li confereixen la llei de la Generalitat Valenciana 8/1987, de 4 de desembre, que va crear aquest organisme autònom, i el Decret 46/1988, de 12 d'abril, del Consell de la Generalitat Valenciana, que va aprovar el seu reglament d'organització i funcionament.
Article tercer
1. Sota l'autoritat del conseller, el nivell directiu de la Conselleria de Sanitat i Consum està integrat per les unitats següents:
- La Secretaria General.
- Les direccions generals.
2. Les direccions generals de la conselleria són les següents:
- Direcció General de Planificació Sanitària.
- Direcció General de Salut Pública.
- Direcció General de Règim Econòmic.
- Direcció General de Consum.
3. En cas de vacant, absència o malaltia del conseller, serà substituït en les seues funcions executives pel secretari general i, si no n'hi ha, pels directors generals d'acord amb l'ordre que es conté en aquest article, sense perjudici de les facultats de delegació previstes en l'article 68 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de Govern Valencià.
TITOL II
De l'estructura i funcions dels òrgans directius
CAPITOL I
Del conseller
Article quart
El conseller, en la seua condició de màxima autoritat de la conselleria, posseeix totes les competències inherents al seu càrrec i, expressament, té atribuïdes les funcions següents:
a) Proposar al Govern Valencià el nomenament i la separació d'alts càrrecs del seu departament.
b) Preparar i presentar al Govern Valencià els avantprojectes de lleis, propostes d'acords i projectes de decrets relatius a les qüestions pròpies del seu departament, i validar aquests últims una vegada aprovats.
c) Formular motivadament els avantprojectes de pressuposts de la conselleria.
d) Exercir la potestat reglamentària en les matèries pròpies de la conselleria, en forma d'ordres d'aquesta.
e) Proposar al Govern Valencià, per a la seua aprovació, l’estructura i organització de la seua conselleria.
f) Executar els acords del Govern Valencià en el marc de les seues competències.
g) Resoldre en última instància els recursos d'alçada que s'interposen contra resolucions del secretari general o dels directors generals, tret de les excepcions establertes en les lleis i reglaments.
h) Resoldre els conflictes d'atribucions que sorgesquen entre distints òrgans i autoritats de la seua Conselleria.
i) Exercir la direcció, iniciativa i inspecció de tots els serveis del departament i l'alta inspecció i la resta de funcions que li corresponguen respecte als organismes autònoms que estan adscrits al departament.
j) Disposar de les despeses pròpies dels serveis de la seua conselleria dins dels límits legals i pressupostaris i l’ordenació dels pagaments corresponents.
k) Exercir les facultats ordinàries en matèria de contractació administrativa dins dels límits legals pressupostaris.
l) Atorgar o proposar, si s'escau, les recompenses que escaiguen i exercitar les potestats disciplinàries i correctives d'acord amb les disposicions vigents.
ll) Delegar l’exercici de les competències pròpies i autoritzar la delegació de les d'altres òrgans de la conselleria.
m) Qualssevol altres facultats que li atribuesquen les lleis, els reglaments, el Govern Valencià o el President de la Generalitat Valenciana.
En particular, exercirà aquelles funcions que l'apartat segon, de l'article segon de la Llei del Servei Valencià de Salut assigna a la Conselleria de Sanitat i Consum, tret de les que expressament estigueren atribuïdes a altres òrgans.
Article cinquè
Com a òrgan col·legiat assessor del conseller, i sota la seua presidència, existeix el Consell de Direcció de la Conselleria de Sanitat i Consum, que estarà integrat pel secretari general, els directors generals, el Director del Servei Valencià de Salut i el Cap del Gabinet del conseller.
Quan el conseller ho estimarà convenient, assistiran també al Consell de Direcció els directors o responsables dels distints òrgans o centres dependents de la conselleria, així com els caps d'unitats del departament.
Article sis
Directament dependent del Conseller de Sanitat i Consum existeix el Gabinet del Conseller, com a òrgan de suport i assistència immediata d'aquest.
Article setè
Amb les funcions i organització previstes en el Decret 65/1987, d'11 de maig, del Consell de la Generalitat Valenciana, que el va crear, depèn també directament del Conseller de Sanitat i Consum l'Institut Valencià d'Estudis en Salut Pública, així com el seu consell assessor.
CAPITOL II
De la Secretaria General
Article vuit
1. Al Secretari General, segona autoritat de la conselleria, li corresponen les atribucions contingudes en l'article 75 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de Govern Valencià, i en particular:
a) La inspecció dels centres i organismes dependents de la conselleria:
b) Prestar assistència i assessorament tècnic al conseller i a les direccions generals en matèria d'elaboració de normes, resolució de recursos i emissió d'informes.
c) Exercir el comandament superior de tot el personal de la conselleria i resoldre tots els afers que s'hi referesquen, tret dels casos reservats a la decisió del conseller.
d) Presidir els òrgans col·legiats de la conselleria quan no corresponga al conseller, igual que exercir la representació de la conselleria en absència d'aquest.
e) La realització d'estudis i recopilació de documentació sobre matèries pròpies de la conselleria.
f) Disposar tot el que concerneix el règim intern dels serveis generals de la Conselleria i resoldre els corresponents expedients quan no siga facultat privativa del Conseller.
g) Assumir el control centralitzat de tota la informació i informàtica de la conselleria.
h) Actuar com a òrgan de comunicació amb les altres conselleries i amb altres organismes o entitats.
i) Vetllar pel compliment de les decisions adoptades pel conseller i efectuar el seguiment de l'execució dels programes de la conselleria.
j) Us altres funcions que li siguen encomanades pel conseller a que li atribuesquen les disposicions vigents.
2. A més, com a vice-president del Consell d'Administració del Servei Valencià de Salut, exerceix les atribucions que li confereixen la seua llei reguladora i el seu reglament d'organització i funcionament.
Article nové
Amb la màxima jerarquia del nivell administratiu la Secretaria General Administrativa atén tots els serveis generals de la conselleria i dona suport directe al secretari general.
Depenen de la Secretaria General Administrativa les següents unitats:
- Area d'Informàtica.
- Servei de Gestió Administrativa.
Article deu
1. L'Area d'Informàtica és la unitat que dirigeix i que impulsa la informatització dels afers propis de la conselleria i del Servei Valencià de Salut.
En particular, exerceix les funcions següents:
a) Ocupar-se de la normalització del material i de la documentació informàtica utilitzats per la conselleria i pel Servei Valencià de Salut i coordinar les accions realitzades en la matèria.
b) Assessorar les distintes unitats i desplegar criteris per a l'adquisició de béns i serveis informàtics, garantint-ne una adequada compatibilitat.
c) El manteniment de bases de dades generals i la consolidació i explotació de dades administratives i sanitàries.
d) El seguiment i l’optimització dels processos d'elaboració de nòmines.
2. Per a la realització de les funcions assenyalades en l'apartat anterior, l’Area d'Informàtica coordina els serveis següents:
- Servei d'Informàtica, que exercirà les funcions a) i b) de l'apartat 1.
- Servei de Procés de Dades, que exercirà les següents funcions c) i d) de l'apartat 1.
Article onze
El Servei de Gestió Administrativa exercirà les funcions següents:
a) Dirigir el funcionament del registre general de la conselleria i de les oficines d'informació i d'iniciatives i reclamacions que en depenen.
b) Vetllar pel correcte funcionament de l'arxiu, i ocupar-se del procés i emmagatzemament de totes les dades i de qualsevol documentació que es consideren necessàries per al correcte funcionament del serveis.
c) L'organització i el control dels afers generals de la conselleria, atenent el correcte funcionament, manteniment i seguretat dels seus béns i drets.
d) Revisar i actualitzar periòdicament l’inventari de béns i de material de la conselleria.
e) Realitzar els tràmits que corresponguen a la conselleria en l'arrendament dels immobles necessaris per al funcionament dels centres d'aquesta o del Servei Valencià de Salut.
f) La tramitació i el seguiment dels convenis i acords de col·laboració que la conselleria haurà de proposar al Govern Valencià, per a la seua subscripció amb entitats públiques o privades.
g) Tramitar tot allò relatiu a la negociació de transferències de funcions i de serveis sanitaris.
h) Traduir al valencià, o del valencià al castellà, els textos que hauran de ser objecte de publicació al Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, així com aquells altres que els siguen encomanats pel conseller, pel secretari general o pels directors generals.
i) Realitzar els tràmits necessaris per a la publicació dels actes o de les disposicions de la conselleria al Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, tant pel que fa al text castellà com al valencià.
Article dotze
1. Depenen directament del secretari general les unitats següents:
- Area de Recursos Humans.
- Servei Jurídic.
- Gabinet Tècnic.
2. També depèn del secretari general la Unitat de Seguiment i Control del Servei Valencià de Salut.
Article tretze
1. L'Area de Recursos Humans és la unitat que té encomanada la planificació i resolució de determinats afers relatius al personal de la Conselleria i del Servei Valencià de Salut i exerceix en particular les funcions següents:
a) La planificació de les necessitats de mitjans personals, així com la formació de personal.
b) L'estudi i la proposta de règim retributiu del personal sanitari.
c) L'execució de la política de relacions amb les organitzacions sindicals o òrgans de representació dels empleats del sector sanitari.
d) La classificació dels llocs de treball de caràcter sanitari.
e) La custòdia i l'arxiu dels expedients personals dels empleats de la conselleria.
f) La gestió del Registre de Personal Sanitari, i efectuar la anotació de tots els actes o resolucions que afecten la vida administrativa dels empleats públics sanitaris.
g) L'elaboració de les relacions de llocs de treball de caràcter sanitari.
h) L'elaboració de les ofertes anuals d'ocupació pública del personal de les institucions sanitàries del Servei Valencià de Salut.
i) L'assessorament jurídic als òrgans que efectuen la negociació col·lectiva.
j) Informar preceptivament sobre les convocatòries o ofertes de qualsevol tipus en matèria de personal.
k) Tramitar les reclamacions prèvies del personal del Servei Valencià de Salut interposades contra actes dictats per òrgans de la Conselleria.
l) Tramitar els recursos interposats en matèria de personal, amb les condicions de l'apartat anterior.
ll) Tramitar els afers relatius al personal no sanitari de la Conselleria.
2. Per a la realització de les funcions assenyalades en l'apartat 1, l'Area de Recursos Humans s'estructura en els serveis següents:
- Servei de Planificació i Relacions Sindicals, que exercirà les funcions a), b), c) i d).
- Servei de Registre de Personal Sanitari, que exercirà les funcions e), f), g) i h).
- Servei de Règim Jurídic de Personal, que exercirà les funcions i), j), k), l) i ll).
Article catorze
El Servei Jurídic és la unitat que té encomanat l'assessorament jurídic al conseller, al secretari general i a les direccions generals, alhora que proposa instruccions per a aquelles unitats que realitzen funcions de tramitació de sancions i recursos o que mantinguen qualsevol tipus de relació amb els tribunals de justícia, sense perjudici de les funcions atribuïdes al Gabinet Jurídic de la Presidència de la Generalitat Valenciana. En particular, exerceix les funcions següents:
a) Informar i assessorar sobre els recursos que s'interposen davant el Conseller o altres òrgans de la Conselleria, tret dels paràgrafs k) i l) de l'apartat 1 de l'article 13.
b) Estudiar i informar sobre les disposicions de caràcter general, serà preceptiu l’informe en aquells projectes normatius que emanen de la conselleria.
c) Assumir l’elaboració dels projectes normatius que li siguen encomanats.
d) Emetre informe sobre els projectes de concerts, convenis i acords de transferències.
e) Efectuar els estudis jurídics que li siguen encomanats pel conseller, pel secretari general o pels directors generals.
f) Tramitar els expedients motivats per qüestions de competència i conflictes d'atribucions.
g) Informar preceptivament sobre les resolucions motivades per reclamacions de responsabilitat patrimonial de l'administració.
h) Informar preceptivament sobre les propostes d'anul·lació d'actes administratius.
i) Ordenar la documentació jurídica i efectuar el seguiment de la legislació estatal i autonòmica.
j) Informar preceptivament en aquells altres casos en què ho imposa la legislació vigent.
Article quinze
El Gabinet Tècnic presta assessorament i assistència tècnica al conseller, al secretari general i a les direccions generals en matèria d'emissió d'informes, realització d'estudis i recopilació de documentació sobre matèries pròpies de la conselleria, alhora que realitza anàlisis estadístiques en els afers de competència de la conselleria.
En particular, el Gabinet Tècnic exerceix les següents funcions:
a) El suport al conseller en relació amb les Corts Valencianes i d'altres institucions.
b) Les relacions de la conselleria amb els mitjans de comunicació.
c) La informació sobre la presència de temes de sanitat' i consum als mitjans de comunicació.
d) Confeccionar i proposar el programa editorial de cada exercici, i efectuar-ne l'anàlisi del seu cost.
e) La realització de publicacions tècniques, siguen o no periòdiques, i de material de difusió.
f) L'anàlisi de les fonts documentals i de les necessitats dels destinataris de les publicacions.
g) L'arxiu de la bibliografia pluridisciplinar o de caràcter sanitari.
h) Crear els sistemes d'informació necessaris, tant documentals com factuals.
i) El manteniment d'un fons de documentació sanitària.
j) Fomentar i donar suport tècnic el manteniment i la millora dels sistemes d'informació de les distintes unitats de la conselleria.
k) Efectuar anàlisis estadístiques segons la documentació obtinguda i la que es puga replegar dels òrgans de la conselleria i del Servei Valencià de Salut.
l) La realització d'estudis pluridisciplinars i projectes tècnics.
ll) El desplegament de la política d'imatge de la conselleria.
CAPITOL III
De la Direcció General de Planificació Sanitària
Article setze
1. La Direcció General de Planificació Sanitària és l’òrgan directiu de la conselleria encarregat de la planificació, programació i ordenació sanitàries amb caràcter general dins del seu àmbit de competència i, en particular, de les funcions següents:
a) Establir les prioritats i criteris d'ordenació territorial en política sanitària. Elaborar i desplegar la proposta de Mapa Sanitari de la Comunitat Valenciana.
b) Col·laborar amb l’Institut Valencià d'Estudis de Salut Pública i amb altres organismes dependents de la Conselleria de Sanitat i Consum en tots els temes relacionats amb el foment de la investigació, docència pregrau i postgrau i formació continuada del personal pertanyent al sistema sanitari.
c) Establir els criteris d'organització i coordinació que requeresca l'atenció sanitària urgent, per tal d'aconseguir-hi la major eficiència dels recursos.
d) Establir i desplegar els programes necessaris per a la consecució dels objectius de la política sanitària.
e) Estudiar i dissenyar els processos assistencials en els àmbits d'atenció primària i assistència especialitzada en col·laboració amb els grups assessors tècnics (GAT).
f) Exercir les competències d'autorització administrativa per a la creació, construcció, modificació, adaptació i supressió dels centres, serveis i establiments sanitaris de la Comunitat Valenciana.
g) Elaborar el registre de les activitats i instal·lacions sanitàries de la Comunitat Valenciana.
h) Acreditar els centres, serveis i establiments sanitaris, tant públics com privats.
i) Concedir les autoritzacions i la vigilància de la publicitat mèdico-farmacèutica i el reconeixement d'interés sanitari a actes científics.
j) Autoritzar les unitats i serveis de referència de la Comunitat Valenciana.
k) l'autorització, la classificació i el registre d'oficines de farmàcia i dels altres centres, serveis i establiments farmacèutics.
l) Exercir les competències transferides sobre policia sanitària mortuòria.
ll) Establir els criteris generals d'avaluació i anàlisi del desplegament i resultats de l'acció sanitària.
m) L'elaboració, en matèria de tecnologia sanitària, dels criteris generals i de les directrius per a la seua implantació i avaluació.
n) Establir els criteris per al desplegament d'una política de qualitat de l'atenció sanitària.
ñ) Avaluar el desplegament de la política de qualitat de l'atenció sanitària assolit en els centres i serveis sanitaris.
o) Estudiar, dissenyar i desplegar les normes del procés d'acreditació dels recursos sanitaris.
2. Depenen del Director General els responsables del Pla de Salut Mental, del Programa de Lluita contra el Càncer, del Pla del Sistema d'Atenció Sanitària Urgent (SASU), del Programa de Trasplantaments de la Comunitat Valenciana i del Programa de Rehabilitació.
Article disset
Per a l'exercici de les funcions assenyalades en l'article anterior de la Direcció General de Planificació Sanitària s'estructura en l'Area de Coordinació Sanitària, que exercirà les funcions que li corresponen a la direcció general quant a l’Oficina Permanent del Mapa Sanitari de la Comunitat Valenciana, i que coordinarà els serveis següents:
* Servei de Planificació Sanitària, que exercirà les funcions dels apartats a), b), c), d) i e) de l'article anterior.
* Servei d'Ordenació Sanitària, que exercirà les funcions dels apartats f), g), h), i), k), i l).
* Servei d'Avaluació Sanitària i Qualitat Assistencial, que exercirà les funcions dels apartats ll), m), n), ñ), i o), sempre de l'article anterior.
CAPITOL IV
De la Direcció General de Salut Pública
Article divuit
La Direcció General de Salut Pública és l’òrgan directiu de la Conselleria de Sanitat i Consum encarregat d'exercir les funcions següents:
a) Realitzar els estudis epidemiològics conduents al coneixement de l’estat de salut de la població i dels factors de risc que incideixen sobre aquesta.
b) Vigilar i analitzar els indicadors de morbilitat i mortalitat, i estudiar la història natural de les malalties amb prevalència en la Comunitat Valenciana i les noves patologies.
c) Dirigir i coordinar els diferents registres d'interés en salut pública tals com el de mortalitat, tumors, interrupcions voluntàries de l’embaràs, malalts renals, SIDA, vacunacions, metabolopaties i altres que es puguen crear.
d) Dissenyar els sistemes d'informació i avaluació en els temes de la seua competència.
e) El control i la vigilància sanitària de la producció, emmagatzemament, transport, manipulació i venda d'aliments, begudes i productes relacionats directament o indirectament amb l'alimentació.
f) El control i la vigilància dels manipuladors d'aliments.
g) l'autorització sanitària i la gestió del Registre General Sanitari d'Aliments, sense perjudici de la competència del Ministeri de Sanitat i Consum.
h) Dissenyar i avaluar els programes de promoció de salut dirigits a millorar l’estat de salut de la població materno-infantil, incloent-hi la planificació familiar com a activitat pròpia.
i) Dissenyar i avaluar els programes que augmenten la capacitat de la població per a identificar els principals factors de risc atribuïbles a conductes individuals o socials a fi de millorar-ne la qualitat de vida.
j) Desplegar les activitats d'informació i d'educació per a la salut orientades a fomentar estils de vida sans en la població.
k) Dissenyar i avaluar els programes de salut relatius a la prevenció de malalties prevalents a la Comunitat Valenciana (malalties cardio-vasculars, càncer, accidents, etc.).
l) Promoure el desplegament d'estudis i programes específics en matèria de salut laboral.
ll) Dissenyar i avaluar els programes de salut encaminats a millorar la qualitat de vida de grups específics.
Article dinou
1. Per a l’exercici de les seues funcions, la Direcció General de Salut Pública coordina els serveis que s'estableixen en l'apartat següent, així com l’Area de Promoció de la Salut.
2. Depenen directament del Director General els serveis següents:
- Servei d'Epidemiologia, que exercirà les funcions dels apartats a), b), c) i d) de l'article anterior.
- Servei d'Higiene dels Aliments, que exercirà les funcions dels apartats e), f) i g) del mateix article.
3. L'Area de Promoció de la Salut coordina els serveis següents:
- Servei de Promoció de la Salut Materno-Infantil, que exercirà les funcions de l'apartat h) de l'article anterior.
- Servei de Promoció d'Estils de Vida Saludables, que exercirà les funcions dels apartats i) i j).
- Servei de Programes Especials, que exercirà les funcions dels apartats k), l) i ll), sempre de l'article anterior.
4. Depèn del Director General de Salut Pública la Unitat del Programa de Prevenció de la SIDA i la Secretaria del Pla de Salut de la Comunitat Valenciana.
CAPITOL V
De la Direcció General de Règim Econòmic
Article vint
La Direcció General de Règim Econòmic és l’òrgan directiu de la conselleria encarregat d'exercir les funcions següents, sense perjudici de les competències assignades a altres òrgans de l'administració autonòmica:
a) L'elaboració, el seguiment i la gestió del pressupost de la conselleria, amb una especial referència a la direcció i gestió pressupostària del Servei Valencià de Salut.
b) La gestió de crèdits, accions, procediments i qualsevol altra activitat que tinga relació amb les nòmines del personal dependent de la Conselleria de Sanitat i Consum en els àmbits del procés, pagament i comptabilització de les meritacions salarials, contingències fiscals i quotes socials.
c) La utilització òptima de recursos amb criteris de racionalitat en la despesa i avaluació, disseny i implantació de procediments de gestió de fonts de finançament addicionals del Servei Valencià de Salut.
d) La introducció d'instruments, mecanismes i estratègies en la gestió econòmica i financera de la conselleria amb la finalitat de la consecució d'un equilibri financer i una agilitat administrativa que tinga la seua convergència cap a l'eficiència, l’equitat i la qualitat.
e) Executar la gestió econòmica, comptable i pressupostària de les distintes direccions generals de la conselleria amb la tramitació dels corresponents documents administratius, de tal forma que permeta una normal execució del pressupost de despeses corrents i de capital.
f) La supervisió i redacció si s'escau dels projectes tècnics d'execució d'obres i d'instal·lacions. Així mateix, efectuar el seguiment i la gestió de l’execució de les inversions en curs, la revisió i aprovació de les certificacions d'obra, liquidacions i altres actes administratius que comporten el normal desplegament d'una inversió.
g) L'avaluació, planificació, programació i finançament de les inversions a efectuar per la conselleria en consideració recíproca entre les necessitats assistencials i les disponibilitats pressupostàries, amb una especial atenció quant a conservació i manteniment dels edificis i de les instal·lacions existents.
h) L'anàlisi, el disseny i l'aprovació de criteris i situacions que vagen dirigides a l’àrea de la qualitat assistencial, amb una especial referència a tot allò relacionat amb l’hostaleria.
i) Coordinar la gestió patrimonial de la conselleria dirigida a la identificació i acreditació de tots els béns, drets i obligacions que afecten aquesta, amb una especial referència al Servei Valencià de Salut.
j) El disseny, l'anàlisi, la determinació i l’ordenació de criteris en relació amb les compres i subministraments que s'efectuen al Servei Valencià de Salut, i la direcció i el desplegament de sistemes de gestió d'stocks.
k) La direcció i gestió de la contractació administrativa que a l’empara de la normativa vigent es gestione en la conselleria i, en tot cas, la tramitació dels expedients de contractació que s'efectuen amb caràcter centralitzat.
Article vint-i-u
1. Per a la realització de les seues funcions, la Direcció General de Règim Econòmic s'estructura en els serveis següents:
- Servei de Gestió Pressupostària, que exercirà les funcions dels apartats a) i b) de l'article anterior.
- Servei d'Avaluació i Anàlisi Econòmica, que exercirà les funcions dels apartats c) i d).
- Servei de Gestió Econòmica, que exercirà les funcions de l'apartat e), sempre de l'article anterior.
2. Directament dependent del Director General s'adscriu la Direcció per a la Gestió d'Infrastructura, Subministraments i Hostaleria, que coordina els serveis següents:
- Servei d'Obres, que exercirà les funcions dels apartats f) i g) de l'article anterior quant a obres.
- Servei d'Instal·lacions i Serveis Generals, que exercirà les funcions dels apartats h), i) i j) a més dels apartats f) i g) quant a instal·lacions i enginyeria.
- Servei de Contractació Administrativa, que exercirà les funcions de l'apartat k), sempre de l'article anterior.
CAPITOL VI
De la Direcció General de Consum
Article vint-i-dos
La Direcció General de Consum és l’òrgan directiu que programa i executa la política de la conselleria i que exerceix les seues competències en matèria de defensa dels consumidors i usuaris, inclusivament la dels serveis sanitaris.
Són funcions de la Direcció General de Consum les següents:
a) La prevenció i correcció de l'alteració, l'adulteració o el frau en els béns i serveis.
b) La vigilància del compliment de les normes relatives al registre, homologació, tipificació, etiquetatge, envasament i publicitat de béns i serveis.
c) Verificar les condicions relatives a la naturalesa, garantia, arranjament o reparació de béns duradors.
d) Vetllar per l’observança de les disposicions sobre seguretat en béns i serveis en allò que puga suposar un risc per al consumidor i usuari.
e) La correcció de les actuacions que suposen un increment no autoritzat dels preus o marges comercials.
f) Promoure les mesures adequades per evitar i suplir les situacions d'inferioritat, subordinació o indefensió en què puguen trobar-se els consumidors i usuaris.
g) La planificació i execució de programes d'informació que faciliten una elecció racional de béns i serveis Per part dels consumidors i usuaris.
h) La coordinació, suport i assessorament de les oficines municipals d'informació al consumidor, així com contribuir a la formació i perfeccionament del personal que realitza funcions d'informació al consumidor o de control de béns i serveis.
i) L'impuls del moviment associatiu de consumidors i usuaris i la gestió del seu Registre d'Associacions.
j) L'elaboració de directrius en matèria d'informació i atenció a l’usuari dels serveis sanitaris públics.
k) L'estudi, anàlisi, control i avaluació dels suggeriments i queixes dels usuaris del serveis sanitaris públics.
l) L'impuls i suport tècnic i administratiu a les juntes arbitrals de consum.
Article vint-i-tres
Per a l’exercici d'aquestes funcions la Direcció General de Consum s'estructura en els serveis següents:
- Servei d'Inspecció de Béns i Serveis, que exercirà les funcions dels apartats a),,b), c), d) i e) de l'article anterior.
- Servei de Suport i Defensa del Consumidor i Usuari, que exercirà les funcions dels apartats f), g), h), i), i) i k).
- Servei d'Arbitratge i Conciliació, que exercirà les funcions de l'apartat l), sempre de l'article anterior.
CAPITOL VII
Del Servei Valencià de Salut
Article vint-i-quatre
Amb la dependència, organització superior i funcionament establerts en la Llei de la Generalitat Valenciana 8/1987, de 4 de desembre, el Servei Valencià de Salut comptarà amb els òrgans de gestió que s'estableixen en aquest capítol.
Article vint-i-cinc
1. El Director del Servei Valencià de Salut, que posseeix el rang de Director General, és l’òrgan de direcció, gestió i inspecció dels serveis i activitats de l’organisme, conformement amb la seua llei reguladora i amb el seu reglament d'organització i funcionament, i coordina les unitats i serveis responsables de l'assistència sanitària.
2. Per a l’exercici de les seues funcions, el Director compta amb la Secretaria General del Servei Valencià de Salut, que integra totes les unitats i serveis administratius pertanyents a l’organisme.
Article vint-i-sis
Dependents del director i coordinades pel Secretari General del Servei Valencià de Salut figuren les unitats següents:
A) La Direcció per a la Gestió d'Atenció Primària, que coordinarà els serveis següents:
- Servei d'Assistència Primària, que exercirà la funció de gestió dels corresponents programes.
- Servei de Gestió de Demanda, que analitzarà la demanda assistencial i elaborarà els indicadors de gestió de les institucions sanitàries.
B) La Direcció per a la Gestió d'Assistència Especialitzada, que coordinarà els serveis següents:
- Servei d'Activitat Assistencial, que efectuarà les funcions de gestió dels corresponents programes i l’elaboració dels indicadors de gestió de les institucions sanitàries.
- Servei de Gestió de Demanda i Concerts, que analitzarà la demanda assistencial, desplegarà la gestió dels problemes derivats de les llistes d'espera i el control assistencial dels centres i serveis concertats, i efectua la tramitació i el seguiment dels concerts a subscriure amb entitats sanitàries no administrades per la Generalitat Valenciana.
- Servei de Tecnologia i Equipaments, que efectuarà l’inventari de la tecnologia sanitària i l'anàlisi del seu rendiment i necessitats, així com els estudis de projectes i de noves tecnologies.
C) La Direcció per a la Gestió de Personal, que gestionarà els afers relatius al personal sanitari i no sanitari, i que coordinarà els serveis següents:
- Servei de Selecció de Personal, que tramitarà el que concerneix als processos de selecció i provisió, així com els consegüents nomenaments o contractació del personal, quan aquestes funcions corresponguen originàriament o per delegació, a òrgans centrals del Servei Valencià de Salut.
- Servei de Tramitació d'Afers de Personal, que tramitarà els altres afers referents al personal, quan a aquests corresponguen originàriament o per delegació, a òrgans centrals del Servei Valencià de Salut.
D) Area de Programes, que gestionarà les activitats de salut pública, segons les directrius i els criteris fixats per la Direcció General de Salut Pública, així com els corresponents programes especials, i que coordinarà el serveis següents:
- Servei de Gestió de Programes, que gestionarà els diferents programes especials assistencials, específics i d'Atenció a l’Usuari.
- Servei d'Assistència Sanitària Urgent i Emergències, que gestionarà el Programa d'Atenció Sanitària Urgent per a les grans ciutats, coordinarà i desplegarà els centres d'informació i coordinació d'Urgències i exercirà les funcions derivades del Pla Director d'Urgències, amb una especial incidència en el transport sanitari i en la gestió del Programa d'Emergències Mèdiques.
E) Area de Prestacions i Assistència Farmacèutica, que a més d'exercir les funcions pròpies del Centre Autonòmic Valencià d'Informació de Medicaments, coordinarà els serveis següents:
- Servei de Prestacions i Assistència Farmacèutica, que gestionarà o coordinarà la prestació farmacèutica i l'adquisició i dispensació de productes i especialitats farmacèutiques; durà a cap l'avaluació de les prescripcions per àrees, zones, teràpies i altres circumstàncies; gestionarà i coordinarà el marc d'activitats i durà el control efectiu de l'organització i vigilància dels serveis d'urgència, torns de guàrdia, horaris, vacances i de l'assistència prestada per les oficines de farmàcia í els altres serveis i establiments farmacèutics; executarà les funcions que la legislació de l’Estat estableix en matèria de productes farmacèutics i participarà en la regulació de les funcions i serveis encomanats als farmacèutics titulars.
- Servei de Prestacions Complementàries, que gestionarà i coordinarà les prestacions ortopèdiques, el reintegrament de despeses, el transport sanitari no concertat, l'autorització establerta en l'article 53 del Reglament dels Serveis Mèdics d'Empresa, les dietes d'estada per assistència sanitària, i les qüestions relatives a convenis internacionals, així com a altres prestacions sanitàries.
Article vint-i-set
Adscrits a la Secretaria General del Servei Valencià de Salut figuren els serveis següents:
- Servei de Gestió d'Afers Generals, que gestionarà els afers generals dels serveis centrals de l’organisme, tramitant les despeses de funcionament dels dits serveis, i serà l’encarregat del Registre General, del manteniment i de la seguretat de les instal·lacions, de la distribució i control del personal subaltern i, en general, del règim interior dels esmentats serveis. També tramitarà els expedients derivats de les competències que el Director i el Consell d'Administració posseesquen en matèria de gestió econòmico-administrativa.
- Assessoria Jurídica, que tindrà com a missió la representació i defensa en juí de l’organisme, l’ordenació de la documentació jurídica i l'assessorament jurídic i l’emissió d'informe a petició dels distints òrgans de gestió de l’entitat.
- Servei d'Inspecció, que assumirà la coordinació i gestió de les activitats en matèria d'inspecció sanitària que porte a cap el Servei Valencià de Salut.
TITOL III
De l'organització perifèrica de la Conselleria de Sanitat i Consum
Article vint-i-vuit
Els serveis territorials de la conselleria són l’expressió orgànica del principi de desconcentració que regeix l'activitat de l'administració de la Generalitat Valenciana, i sota la superior autoritat del conseller, depenen orgànicament del secretari general a través de la Secretaria General Administrativa, i, funcionalment, del secretari general i de cada Direcció General en les matèries de les seues pròpies competències.
Article vint-i-nou
1. A cadascuna de les províncies de la Comunitat Valenciana existirà una Direcció Territorial de la Conselleria de Sanitat i Consum, al front de la qual haurà un Director. Aquest exercirà la direcció superior de tots els serveis del departament i del Servei Valencià de Salut existents en la seua província, i assumirà la representació política i administrativa de la conselleria, així com les funcions que als delegats provincials de l’esmentat organisme autònom atribuesca en cada moment la legislació vigent.
2. Sota la dependència orgànica del Director Territorial es troba l’Area Territorial de Salut Pública i Consum i l’Area Territorial del Servei Valencià de Salut.
3. Del Cap de l’Area Territorial de Salut Pública i Consum depèn orgànicament el Servei Territorial de Consum, funcionalment dirigit per la Direcció General d'aquest nom, i també la resta d'unitats que tinguen al seu càrrec la gestió, el desplegament i el control dels programes i activitats de la conselleria en el seu àmbit territorial.
4. Del Cap de l’Area Territorial del Servei Valencià de Salut dependran, en tot allò que subsistesquen, els actuals serveis adscrits a les delegacions provincials de l’esmentat organisme autònom.
Article trenta
Contra els actes emanats dels directors territorials es podrà interposar recurs d'alçada davant el secretari general de la conselleria o davant els directors generals que siguen competents per raó de la matèria.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera
Sense perjudici del que estableix la disposició transitòria, els mitjans i serveis actualment dependents de les direccions generals de Promoció de Salut i de Planificació de l'Assistència Sanitària s'integraran, respectivament, en les direccions generals de Salut Pública i de Planificació Sanitària.
Segona
Al personal estatutari que reunesca els requisits exigits se'ls podrà oferir els llocs de treball de cap de servei, de programes específics o de rang superior pertanyents als serveis centrals o perifèrics de la Conselleria de- Sanitat i Consum i del Servei Valencià de Salut, que estiguen classificats com a de naturalesa laboral o d'Administració Especial, si s'escau, conformement amb les relacions de llocs de treball respectives i segons conste en la convocatòria corresponent.
Mentre exercesquen aquests llocs els serà d'aplicació la normativa de Funció Pública de la Generalitat Valenciana, i quedaran en el centre de procedència en la situació que corresponga d'acord amb els seus respectius estatuts.
DISPOSICIO TRANSITORIA
1. Les unitats i llocs de treball del nivell administratiu continuaran subsistents i seran retribuïts amb càrrec als mateixos crèdits pressupostaris, fins que s'aprovaran les relacions de llocs de treball adaptades a l'estructura orgànica d'aquest Reglament, sense perjudici que, des del moment en què aquest entre en vigor, es produesquen determinats canvis d'adscripció d'unitats administratives, d'acord amb la reorganització efectuada i amb independència del fet que aquestes pertanyeren directament a la conselleria o al Servei Valencià de Salut.
2. Als efectes del que estableix l'apartat anterior, les unitats la denominació de les quals no haja variat passaran a dependre, amb els seus actuals mitjans personals i materials, de les unitats superiors que disposa el Reglament.
3. Pel que fa a les unitats que hauran variat de denominació i les de rang inferior a servei passaran a ser aquelles que corresponga o s'hi incorporaran d’acord amb les funcions que tingueren assignades, en relació amb les atribuïdes per aquest Reglament.
4. El secretari general de la conselleria adoptarà les mesures pertinents per a l'aplicació del que estableix aquesta disposició.
DISPOSICIO DEROGATORIA
Queden derogades totes les normes d'igual o d'inferior rang que s'oposen al que estableix aquest decret, i en especial el Decret 159/1987, de 21 de setembre, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual es va aprovar el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria de Sanitat i Consum, i els corresponents preceptes del Decret 46/1988, de 12 d'abril, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual es va aprovar el reglament d'organització i funcionament del Servei Valencià de Salut.
DISPOSICIONS FINALS
Primera
El Conseller de Sanitat i Consum dictarà totes les disposicions reglamentàries que calguen per al desplegament i l'aplicació del que disposa aquest Decret, amb l'informe previ de les conselleries d'Economia i Hisenda i d'Administració Pública.
Segona
Aquest decret entrarà en vigor el mateix dia de la seua publicació al Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 15 d'octubre de 1991.
El President de la Generalitat Valenciana,
JOAN LERMA I BLASCO
El Conseller de Sanitat i Consum,
JOAQUIN COLOMER SALA

linea
Mapa web