Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

DECRET 16/1997, de 28 de gener, del Govern Valencià, pel qual es crea la Xarxa Valenciana de Vigilància en Salut Pública.

(DOGV núm. 2927 de 11.02.1997) Ref. Base de dades 0319/1997

DECRET 16/1997, de 28 de gener, del Govern Valencià, pel qual es crea la Xarxa Valenciana de Vigilància en Salut Pública.
La Llei 14/1986, de 25 d'abril, General de Sanitat, en l'article 8, considera com a activitat fonamental del sistema sanitari la realització d'estudis epidemiològics necessaris per a orientar amb major eficàcia la prevenció dels riscos per a la salut, i també la planificació i avaluació sanitària, i haurà de tenir com a base un sistema organitzat d'informació sanitària, vigilància i acció epidemiològica. Igualment, en l'article 21, apartat 1.f) d'aquesta llei, es disposa que des de les àrees de salut l'actuació sanitària en l'àmbit de la salut laboral comprendrà l'elaboració d'un sistema d'informació sanitària que permeta el control epidemiològic i el registre de morbiditat i mortalitat per danys laborals. En la posterior Llei 31/1995, de 8 de novembre, de Prevenció de Riscos Laborals, en l'article 10, es ratifiquen aquestes actuacions, i es concreta en l'apartat b) la competència sanitària sobre la implantació de sistemes d'informació i sobre la realització d'estudis epidemiològics per a la identificació i prevenció dels danys a la salut dels treballadors, com també per a un intercanvi ràpid d'informació amb les autoritats laborals, també s'estipula en l'article 11 la funció de l'administració laboral de vetlar perquè la informació obtinguda per la Inspecció de Treball i Seguretat Social en l'exercici de les seues funcions siga posada a disposició de l'autoritat sanitària, als fins comentats.
La Llei Orgànica 3/1986, de 14 d'abril, de mesures especials en matèria de salut pública, permet a les autoritats sanitàries adoptar determinades mesures quan ho exigisquen raons sanitàries d'urgència o de necessitat.
La necessitat de prendre mesures per a controlar les malalties infeccioses és un fet constatable que s'ha fet especialment patent en els últims anys amb l'aparició de brots epidèmics com el de virus d'Ebola, la pesta, el còlera i fins i tot la infecció pel virus de la immunodeficiència humana. A pesar dels progressos científics realitzats en matèria de protecció a la salut, no hi ha dubte que la facilitat amb què les poblacions poden veure's exposades al risc de contraure determinades malalties. Per això, el Parlament Europeu i el Consell d'Europa proposen l'establiment d'una xarxa de vigilància epidemiològica i de control de les malalties transmissibles a la Comunitat Europea, COM(96) 78 final, de 26 d'abril, mitjançant activitats de coordinació i intercanvi d'informació entre els països membres.
El Reial Decret 2.210/1995, de 28 de desembre, pel qual es crea la Xarxa Nacional de Vigilància Epidemiològica amb caràcter de normativa bàsica, transforma el sistema de notificació de malalties vigent. La xarxa nacional manté les característiques les bondats de la qual és reconeguda, com la universalitat i la correspondència dels nivells d'anàlisi de la informació amb els d'intervenció i incorpora les malalties emergents, les noves malalties susceptibles de control i les noves tecnologies de comunicació amb l'objecte de detectar precoçment els problemes de salut de la població i, com a conseqüència, efectuar la intervenció immediata.
L'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana atribueix, en l'article 38, competències exclusives en matèria de sanitat interior a la comunitat autònoma. La Llei 5/1983, de 30 de desembre, de Govern Valencià, estableix les bases organitzatives de l'administració de la Generalitat Valenciana i la configuració dels seus òrgans de govern. El Reial Decret 278/1980, de 25 de gener, atribueix a la Generalitat Valenciana les competències d'estudi i anàlisi epidemiològica dels processos que incideixen positivament o negativament en la salut humana.
El Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria de Sanitat i Consum, el Decret 37/1994, de 21 de febrer, del Govern Valencià i el Decret 4/1996, de 9 de gener, pel qual es modifica el reglament esmentat, estableixen que la Direcció General de Salut Pública és la unitat responsable d'identificar els problemes de salut i els factors de risc que incideixen en la població, i detecta els canvis que s'hi van produint. Els equips de salut d'àrea ubicats en els centres de salut pública realitzen, entre d'altres, les activitats de vigilància epidemiològica, vigilància i control de riscos ambientals, laborals, alimentaris i socials, segons consta en el Decret 42/1986, de 21 de març, del Govern Valencià.
Els canvis operats en el patró epidemiològic, les modificacions efectuades en el sistema sanitari junt a les iniciatives portades a terme a escala nacional i a la Comunitat Europea mostren la necessitat de modificar el Sistema de Vigilància Epidemiològica de la Comunitat Valenciana, Decret 123/1984, de 12 de novembre, del Govern Valencià, transformant-lo en una Xarxa Valenciana de Vigilància en Salut Pública que incloga un ampli rang de dades i activitats de salut en què destaquen la funció d'avaluació de l'efectivitat de les estratègies de salut i que s'integren així en la gestió sanitària.
En atenció d'aquestes consideracions, a proposta del conseller de Sanitat i Consum i amb la deliberació prèvia del Govern Valencià, en la reunió del dia 28 de gener de 1997,
DECRETE
Article 1
Es constitueix la Xarxa Valenciana de Vigilància en Salut Pública en l'àmbit de la Comunitat Valenciana sota la dependència de la Conselleria de Sanitat i Consum.
Article 2
La Xarxa Valenciana de Vigilància en Salut Pública té com a finalitat identificar els problemes de salut que afecten la nostra població, valorar-ne els canvis en la tendència i la distribució i contribuir a l'aplicació de mesures preventives individuals o col·lectives a curt, mitjà o llarg termini, mitjançant la recollida sistemàtica, anàlisi i difusió de la informació epidemiològica.
Article 3
La Xarxa Valenciana de Vigilància en Salut Pública té les funcions següents:
a) Identificar els problemes de salut que afecten la població de la Comunitat Valenciana.
b) Realitzar l'anàlisi epidemiològica contínua de l'estat de salut dels valencians i detectar els canvis que es puguen fer en la tendència i distribució dels problemes de salut.
c) Realitzar o proposar els estudis epidemiològics específics per a un millor coneixement de la situació de salut de la Comunitat Valenciana, així com altres investigacions epidemiològiques.
d) Aportar la informació epidemiològica necessària per a facilitar la planificació sanitària i les investigacions.
e) Difondre la informació epidemiològica a tots els nivells de la Xarxa de Vigilància.
f) Participar en l'aplicació de mesures preventives individuals i col·lectives per al control dels problemes de salut.
g) Avaluar l'efectivitat de les estratègies de salut i les intervencions sanitàries.
h) Elaborar les estadístiques sanitàries derivades de la informació epidemiològica.
Article 4
1. Són activitats de la Xarxa Valenciana de Vigilància en Salut Pública la recollida sistemàtica i contínua de la informació epidemiològica, l'anàlisi i la interpretació d'aquesta, la difusió dels seus resultats i les recomanacions.
2. Les activitats descrites les efectuaran tots els nivells organitzatius de la xarxa de vigilància.
Article 5
Els professionals, establiments sanitaris i centres que formen part de la xarxa sanitària valenciana pública o privada, amb independència de la seua finalitat, participaran en la Xarxa Valenciana de Vigilància en Salut Pública.
Article 6
La Xarxa Valenciana de Vigilància en Salut Pública s'estructura en els següents nivells organitzatius, sense perjudici del que es disposa en l'article 26 del Decret 37/1994, de 21 de febrer, del Govern Valencià, pel qual s'aprova el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria de Sanitat i Consum:
- Direcció General de Salut Pública.
- Centres de salut pública d'àrea.
Article 7
A la Direcció General de Salut Pública li corresponen les funcions següents:
a) L'organització i la direcció de les activitats pròpies de vigilància en salut pública en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana. La priorització i avaluació d'aquestes.
b) La coordinació de les accions en vigilància desenvolupades en les àrees de salut de la Comunitat Valenciana, assegurant l'homogeneïtat dels criteris, garantint l'homologació de la informació, l'intercanvi d'aquesta, l'avaluació del sistema i l'aplicació de mesures preventives.
c) L'anàlisi epidemiològica sistemàtica de la situació de salut de la Comunitat Valenciana, l'elaboració de recomanacions i la difusió de la informació en el seu nivell de responsabilitat.
d) El disseny i l'establiment de programes específics de vigilància davant problemes de salut concrets i també la realització d'estudis epidemiològics.
e) Proporcionar la informació derivada de la vigilància en salut pública als òrgans superiors de la Conselleria de Sanitat i Consum i del Servei Valencià de Salut.
f) La col·laboració en les intervencions sanitàries dels altres nivells quan les circumstàncies ho aconsellen.
g) La coordinació amb aquells departaments, institucions i organismes dependents de la Generalitat Valenciana aportant la informació epidemiològica que puga ser útil per al desenvolupament de les seues competències.
h) La relació amb el Ministeri de Sanitat i Consum en matèria de vigilància epidemiològica vetlant perquè es complisquen les normes bàsiques establertes en el Reial Decret 2210/1995 pel qual es crea la Xarxa Nacional de Vigilància Epidemiològica, en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana.
i) La relació amb els òrgans competents en matèria de vigilància epidemiològica de les distintes comunitats autònomes i d'altres organismes tant públics com privats.
j) L'adopció de mesures especials de salut pública a la Comunitat Valenciana.
k) La remissió de la informació epidemiològica al Ministeri de Sanitat i Consum amb la periodicitat i desagregació que s'establisca en cada cas.
l) L'elaboració de les estadístiques sanitàries amb les dades procedents de la vigilància en salut pública.
Article 8
Els centres de salut pública d'àrea són els responsables de les activitats de vigilància en la seua àrea de salut, i li corresponen les funcions següents:
a) L'organització i la direcció de les activitats de vigilància en salut pública en l'àmbit territorial de la seua àrea de salut.
b) La coordinació de les accions i els intercanvis d'informació en matèria de vigilància desenvolupades en la seua àrea de salut i especialment les que porten a terme els hospitals, centres d'especialitats, centres d'atenció primària i altres establiments sanitaris, ja siguen de titularitat pública o privada.
c) L'anàlisi epidemiològica de la situació de salut del seu àmbit territorial, i a partir dels seus resultats, la formulació de recomanacions oportunes sobre els problemes de salut i la difusió de la informació en el seu nivell de responsabilitat.
d) El desenvolupament de programes específics de vigilància davant problemes de salut concrets, i també la realització d'estudis epidemiològics en la seua àrea de salut.
e) La coordinació de les intervencions sanitàries per al control de casos, epidèmies i situacions d'alerta en la seua àrea de salut.
f) La participació en l'aplicació de mesures preventives individuals i col·lectives per al control dels problemes de salut.
g) L'aportació de la informació derivada de la vigilància en salut pública als òrgans superiors de l'àrea de salut.
h) La remissió de la informació epidemiològica als nivells immediats de la xarxa amb la periodicitat i desagregació que s'establisca en cada cas.
Article 9
La Xarxa Valenciana de Vigilància en Salut Pública estarà constituïda per:
a) El sistema bàsic de vigilància integrat per la notificació obligatòria de malalties, la notificació de situacions epidèmiques i brots i la informació microbiològica.
b) Els sistemes específics de vigilància basats en sistemes de registres de casos, enquestes de seroprevalença, i altres sistemes que poden aplicar-se a la vigilància epidemiològica de la sida, de la infecció pel virus de la immunodeficiència humana i de les malalties susceptibles de vacunació.
c) La Xarxa Sentinella Sanitària de la Comunitat Valenciana, sistema d'informació que permet conéixer les característiques i la incidència de determinats problemes de salut, especialment en l'àmbit de l'atenció primària, mitjançant la recollida de la informació oportuna per professionals sanitaris que s'hi adhereixen voluntàriament.
d) La vigilància de la mortalitat, per la qual es pretén identificar la sobremortalitat o mortalitat no justificada mitjançant l'anàlisi sistemàtica de les seues causes en el context de programes específics de vigilància.
e) Els registres d'interés en salut pública que tenen com a objectiu descriure la incidència, la prevalença i les característiques de determinades malalties (tumors, malalts renals) o procediments (interrupcions de l'embaràs, trasplantaments), que tenen repercussió sanitària o especial rellevància en el camp assistencial.
f) El Sistema d'Informació en Salut Laboral, incloent-hi les declaracions d'accidents de treball i malaltia professional en el sistema de la seguretat social, registrades per l'administració laboral; els mapes de riscos laborals de les àrees de salut, elaborats per les unitats de salut laboral i el Sistema de Vigilància Epidemiològica Laboral, implantat amb l'objecte d'identificar els problemes de salut dels treballadors derivats de l'activitat laboral.
g) La vigilància de la morbiditat atesa en l'àmbit de l'atenció primària i atenció especialitzada que permeta l'anàlisi continuada dels problemes de salut en el context dels problemes de vigilància en salut pública.
h) Tots aquells sistemes de vigilància que la Conselleria de Sanitat i Consum crega necessari desplegar en funció de problemes específics o com a complement de les intervencions sanitàries per al control dels problemes de salut.
Article 10
Els professionals sanitaris estan obligats a subministrar dades, facilitar informació i prestar col·laboració a les autoritats sanitàries o als seus agents amb la finalitat de desplegar i avaluar les mesures de salut pública tendents al control dels problemes de salut de la Comunitat Valenciana.
Article 11
1. El tractament de la informació de caràcter personal que es faça com a conseqüència del desplegament i l'aplicació d'aquest decret es farà d'acord amb el que estableixen els articles 8.1 i 23 de la Llei 14/1986, de 25 d'abril, General de Sanitat.
2. En tots els nivells de la Xarxa Valenciana de Vigilància en Salut Pública s'adoptaran les mesures necessàries per garantir la seguretat de les dades. Les persones que, en virtut de les seues competències, hi tinguen accés quedaran sotmeses al deure de confidencialitat.
3. Els titulars de les dades personals tractades en virtut d'aquesta disposició exerciran els seus drets d'acord amb el que disposa el títol II de la Llei Orgànica 5/1992, de 29 d'octubre, de regulació del tractament automatitzat de dades de caràcter personal, com també en l'article 10 de la Llei 14/1986, de 25 d'abril, General de Sanitat.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Queden derogades totes les disposicions d'igual o inferior rang que s'oposen al que disposa aquest decret, i en particular al Decret 123/1984, de 12 de novembre, del Govern Valencià, sobre Vigilància Epidemiològica.
DISPOSICIONS FINALS
Primera
Es faculta el conseller de Sanitat i Consum perquè dicte totes les normes que siguen necessàries per al desenvolupament i l'execució d'aquest decret.
Segona
Aquest decret entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i produirà efecte a partir de l'1 de gener de 1997.
València, 28 de gener de 1997
El president de la Generalitat Valenciana,
EDUARDO ZAPLANA HERNÁNDEZ-SORO
El conseller de Sanitat i Consum,
JOAQUÍN FARNÓS GAUCHÍA

linea
Mapa web